"Хайер", или как се продават иновации на скъпи пазари
Олимпийски игри, висок икономически растеж, изтласкване на конкуренцията от стратегически пазари - това са кошмарите на съвременния бизнес в САЩ, Азия и Европа. Анализатори се опасяват, че в момента няма реални възможности за ограничаване на евтиния внос от Поднебесната империя. А с наближаването на олимпиадата в Пекин натискът над пазара става все по-силен.
От страна, която приютява инвестиции от всички краища на света, Китай се превръща в инвеститор зад граница, подпомаган от високите си валутни резерви и тласкан от нуждата от природни ресурси, коментира Ройтерс. До този момент китайски компании са вложили в чужбина няколко десетки милиарда долара, макар и основно в индивидуални активи и не в цели компании, посочва агенцията. Основните инвеститори от страната са петролните и газови дружества, както и производителите на бяла и черна техника за дома "Хайер груп" (Haier Group).
Китайските компании имат достатъчно парични средства, за да извършват покупки на дружества, чиято стойност достига до 10 млрд. долара, подчертава агенция "Блумбърг". Основният проблем пред осъществяването на такива сделки представлява липсата на кадри, които наистина знаят как да ръководят международни бизнес операции. За да наберат нужния им опит зад граница, някои дружества първоначално са се ориентирали към по-малки покупки.
Всичко започва преди четвърт век
Китайската компанията "Хайер" е създадена през 1984 г. Гигантът е специализиран и в производството на бяла и черна домакинска техника и телевизори, като производствената й гама надхвърля 10 800 продукта. "Хайер" е най-големият производител на климатици в света. Преди седем години производството достигаше "скромните" 4.3 млн. броя. В наши дни компанията продава хладилници, перални, климатици, мобилни телефони и преносими компютри в 160 държави. За 2007 г. оборотът й се очаква да бъде около 15 млрд. долара.
Успехите се дължат на сина на работници от малкия курортен град Куингдао Чжан Жуймин. Той оглавява компанията при създаването й и я прави световен концерн с 50 000 служители. Под негово ръководство тя започва да произвежда качествена продукция благодарение на стратегическия алианс с водещата компания "Либхер". Въпреки че сътрудничеството прекъсва, марката "Хайер" остава. Иновациите й осигуряват доминиращо положение на местния пазар. "Хайер" пуска перални, които могат да работят без централно водоснабдяване. Разцветът на компанията е забележителен, защото Чжан е представител на местните юпита с партиен билет. Той е едва на 35 години, когато по поръчение на Китайската комунистическа партия оглавява компанията.
Стратегическите партньори решават всичко
Стъпването на тайландския пазар позволява на компанията да получи достъп до висококвалифицирана и евтина работна ръка. "Хайер" разви и добрата мрежа за доставка на суровини. Всички тези компоненти позволиха на компанията да намали производствените разходи, да запази високото качество и високия капацитет за разработването на нови продукти. Само 30% от произведените в Тайланд хладилници се продават на местния пазар. Останалото се изнася за стратегическите пазари на Северна Америка, Европа и Океания.
Освен това в супермаркетите "Теско" компанията заложи на предлагането на големи хладилници. Успехите не закъсняха. Близо 60% от сегмента се държат вече от "Хайер". В Америка политиката на компанията беше точно противоположната. Тя заложи на студентите, предлагайки им минихладилник, който може да побира най-необходимите продукти и напитки на младежите. Китайският гигант си осигури стратегическо присъствие поне до 2012 г., подписвайки през 2005 г. договор с организационния комитет на олимпийските игри през 2008 г. Договорът го прави официален спонсор на олимпиадата в категорията "бяла техника". Централата на "Хайер" дори е в пристанищния град Куингдао, където ще се проведат състезанията по ветроходство от игрите догодина.
Зъбите на тигрите
15 октомври - Упорството на "Ембреар"
16 октомври - "Семекс" и мексиканският цимент
17 октомври - Климатици "Хайер"
18 октомври - "Самсунг" ли е това? Купувам го
ЗА ЗАХАПКАТА НА ИКОНОМИЧЕСКИТЕ ТИГРИ
са нужни здрави зъби и най-добрите компании в развиващите се икономики са именно това. До неотдавна бяха пренебрегвани като второкачествени, но днес някои от тях открито оспорват господството на западните си двойници. Нещо повече - те дават знаци за внезапно разместване на богатство и власт. Тази седмица "Дневник" разказва за икономическия подем на познати, но не чак толкова прочути корпорации, завладяващи нови и нови дялове от световния пазар. В началото на седмицата разказахме за бразилския самолетостроител "Ембреар" и мексиканската "Семекс", номер три в света на циментовия бизнес. Днес е ред на китайския дракон "Хайер", предлагащ всичко за бялата и черната техника в дома.