Мумбай ще изгражда влак на магнитна възглавница
Мумбай, финансовата столица на Индия, обмисля изграждането на футуристична железопътна мрежа с влакове на магнитна възглавница, писа британският в. "Гардиън". Местното правителство в щата Махаращра иска да построи до шест линии от високоскоростната железница "Маглев" с дължина между 26 и 48 км, които да свържат мегаполиса с неговите предградия. Стойността на проекта се оценява на около 3.75 млрд. паунда (5.25 млрд. евро).
За модел на мумбайската структура ще служи първата в света железопътна линия на магнитна възглавница, която функционира в Шанхай. Близо 40-километровата отсечка от китайската метрополия до летището е създадена от германския консорциум "Трансрапид" (Transrapid), съвместно предприятие на индустриалния гигант "Тисен-Круп" (Thyssen-Krupp) и инженеринговия концерн "Сименс" (Siemens). Шанхайските влакове са постигнали максимална скорост от 500 км/ч.
Оживеният трафик в Мумбай предоставя добра възможност за проекта. Само през миналата седмица стандартните железници в града са били бойкотирани от хиляди жители най-вече заради гъстата им пренаселеност. "Гардиън" посочва, че на всеки квадратен метър площ във вагоните се падат 17 пасажери във всяко пътуване. Освен това мегаполисът се разраства с бързи темпове и до 10 години се очаква населението му да достигне 30 млн. души.
"Не парите са проблемът, нито пък технологията. Истинският въпрос е дали Мумбай е готов за вида на очакваното си разрастване. "Маглев" е добро начало, но имаме нужда от повече новаторско мислене", каза архитектът Хафийз Контрактор, консултант на правителството. Проектът обаче среща и критики от местни граждански организации, които твърдят, че той ще отклони ценни ресурси. "Половината от жителите на Мумбай живеят в гета без канализация. За първи път в историята си градът започва да страда и от сривове в електричеството. Това са фундаментални инфраструктурни проблеми, затова не мога да си представя, че изразходването на толкова пари за високоскоростни влакове е добра идея", обяснява пред вестника Шейла Пател от групата за борба с бедността "Спарк" (Sparc).
Технологията на магнитната възглавница се развива само в Япония и Германия. Японският конкурент на "Трансрапид" - "Маглев", планира построяването на линия между Токио и Осака. На тестовите изпитания влаковете са постигнали скорост 581 км/ч. "Трансрапид" е силно критикуван в Германия, най-вече заради огромните разходи, които според противниците му не се изплащат при къси дестинации. В момента оживено се дебатира за изграждането на линия между летището и центъра Мюнхен, а идеята беше оповестена от предишния баварски премиер Едмунд Щойбер. Новата власт в Бавария също застана зад инициативата, която струва около 1.85 млрд. евро. Съюзът на мюнхенските таксиметрови шофьори обяви наскоро, че с парите за проекта биха се финансирали 28.5 млн. таксиметрови курса, а на метър отсечката би струвала 50 000 евро.