Мумбай ще изгражда влак на магнитна възглавница

Мумбай ще изгражда влак на магнитна възглавница

Мумбай ще изгражда влак на магнитна възглавница
Мумбай, финансовата столица на Индия, обмисля изграждането на футуристична железопътна мрежа с влакове на магнитна възглавница, писа британският в. "Гардиън". Местното правителство в щата Махаращра иска да построи до шест линии от високоскоростната железница "Маглев" с дължина между 26 и 48 км, които да свържат мегаполиса с неговите предградия. Стойността на проекта се оценява на около 3.75 млрд. паунда (5.25 млрд. евро).
За модел на мумбайската структура ще служи първата в света железопътна линия на магнитна възглавница, която функционира в Шанхай. Близо 40-километровата отсечка от китайската метрополия до летището е създадена от германския консорциум "Трансрапид" (Transrapid), съвместно предприятие на индустриалния гигант "Тисен-Круп" (Thyssen-Krupp) и инженеринговия концерн "Сименс" (Siemens). Шанхайските влакове са постигнали максимална скорост от 500 км/ч.
Оживеният трафик в Мумбай предоставя добра възможност за проекта. Само през миналата седмица стандартните железници в града са били бойкотирани от хиляди жители най-вече заради гъстата им пренаселеност. "Гардиън" посочва, че на всеки квадратен метър площ във вагоните се падат 17 пасажери във всяко пътуване. Освен това мегаполисът се разраства с бързи темпове и до 10 години се очаква населението му да достигне 30 млн. души.
"Не парите са проблемът, нито пък технологията. Истинският въпрос е дали Мумбай е готов за вида на очакваното си разрастване. "Маглев" е добро начало, но имаме нужда от повече новаторско мислене", каза архитектът Хафийз Контрактор, консултант на правителството. Проектът обаче среща и критики от местни граждански организации, които твърдят, че той ще отклони ценни ресурси. "Половината от жителите на Мумбай живеят в гета без канализация. За първи път в историята си градът започва да страда и от сривове в електричеството. Това са фундаментални инфраструктурни проблеми, затова не мога да си представя, че изразходването на толкова пари за високоскоростни влакове е добра идея", обяснява пред вестника Шейла Пател от групата за борба с бедността "Спарк" (Sparc).
Технологията на магнитната възглавница се развива само в Япония и Германия. Японският конкурент на "Трансрапид" - "Маглев", планира построяването на линия между Токио и Осака. На тестовите изпитания влаковете са постигнали скорост 581 км/ч. "Трансрапид" е силно критикуван в Германия, най-вече заради огромните разходи, които според противниците му не се изплащат при къси дестинации. В момента оживено се дебатира за изграждането на линия между летището и центъра Мюнхен, а идеята беше оповестена от предишния баварски премиер Едмунд Щойбер. Новата власт в Бавария също застана зад инициативата, която струва около 1.85 млрд. евро. Съюзът на мюнхенските таксиметрови шофьори обяви наскоро, че с парите за проекта биха се финансирали 28.5 млн. таксиметрови курса, а на метър отсечката би струвала 50 000 евро.