Пирати отвлякоха супертанкер с петрол за 100 млн. долара

Сомалийски пирати са отвлекли натоварен догоре саудитски супертанкер край бреговете на Източна Африка. Това е най-голямото похищение на товарен кораб с петрол за повече от 100 милиона долара, а атаката стана една от причините временно да се повишат с 1 долар цените на суровината по световните борси.
Според Пети американски флот танкерът "Сириус стар" е потеглил към частното сомалийско пристанище Ейл. Корабът е собственост на саудитската държавна компания "Арамко".
Фотогалерия - Отвлеченият супертанкер "Сириус стар" |
На борда на "Сириус стар" има почти 2 милиона барела петрол - повече от 25% от дневния износ на Саудитска Арабия.
Отвличането е станало в неделя на 450 морски мили (830 км) югоизточно от Момбаса, Кения. Инцидентът е доста далеч от Залива на Аден, където обичайно се извършват повечето нападения и патрулират международни военноморски части.
"Стъписан съм от мащаба на операцията. Щом се стигне до абордаж, много е трудно после да ги свалим, защото очевидно те вече имат заложници и ще искат откуп", обясни председателят на Съвета на началник щабовете на американската армия адмирал Майк Мулън.
"Сириус стар" е пътувал за САЩ през Нос Добра надежда, а не през Суецкия канал.
Няма съобщения корабът да е повреден. Засега е известно, че екипажът му е от 25 души от Хърватия, Великобритания, Филипините, Полша и Саудитска арабия.
Според Международното бюро по корабоплаване тази година край бреговете на Сомалия е имало 92 пиратски нападения и 36 кораба са били отвлечени. В момента бандитите контролират 14 морски съда и държат като заложници 243 души от екипажите им.
КОЙ Е "СИРИУС СТАР" - Корабът е собственост на Vela International Marine, шипинг-поделението на саудитския гигант "Арамко". - Той е дълъг 330 метра и е един от 19-те супертанкера в саудитската флотилия. - Сепуртанкерът беше пуснат на вода едва през март тази година в Южна Корея. - Нов кораб от клас VLCC (Very Large Crude Carrier) струва около 140-150 милиона долара. Поради огромните си размери тези съдове не могат да акостират в повечето световни пристанища и се нуждаят от дълбоководни терминали или изчакват по-малки кораби да източат от тях горивото. - При кръщаването на кораба за пръв път в историята на Vela жена извърши церемонията. |