Пиратството е една от най-желаните професии в Сомалия

Те карат лъскави коли, организират бляскави партита в огромните си вили, говорят на висок глас по мобилните си телефони последен модел и вземат за жени само най-красивите момичета. Това описание, подходящо за всеки рап изпълнител, всъщност се отнася за сомалийските пирати, които бързо се превръщат в новобогаташите на Африканския рог, пише ДПА, цитирана от БТА.
"Те живеят като някакъв елит - карат луксозни коли, използват модерни компютри и мобилни телефони, живеят в огромни, богато украсени къщи, женят се за красиви жени", казва Дахир Салаад Муса, бизнесмен от пристанищния град Босасо в полуавтономната провинция Пунтланд.
Корените на пиратството в Сомалия идват от движение на рибари, които започнали да се сдружават през 90-те години на миналия век, за да предотвратят незаконния риболов и изливането на токсични отпадъци по техните брегове.
Макар пиратите все още да твърдят, че това е тяхната основна мотивация, пиратството се е превърнало в много печеливша индустрия, след като корабните компании започнаха да плащат все по-големи и по-големи откупи за освобождаване на корабите.
През последните години пиратският бизнес се разрасна, след като мнозина млади хора, които виждат охолния живот на своите босове, се опитват да откъснат парче от баницата и за себе си.
Източноафриканската програма за подпомагане на корабоплаването твърди, че днес над 1000 пирати обикалят из Аденския залив, в сравнение с около стотина през 2005 г. Вследствие на бързото развитие на единствения проспериращ бизнес в Сомалия в провинция Пунтланд се появиха няколко пиратски убежища.
Селища като Еил, Гарове и Харардере се превръщат в процъфтяващи градчета - поне в сравнение с останалата част от Сомалия, където милиони хора разчитат на помощи заради кървавите метежи, сушата и растящите цени на хранителните стоки.
Затова никой не се изненадва от факта, че жителите на пиратските градчета гледат на пиратите през розови очила.
"Пиратите са най-добрите ми клиенти, защото не си правят труда да се пазарят като останалите - те купуват скъпи ризи, панталони и одеколони", твърди Мохамад Али Яроу, собственик на магазин за мъжко облекло в Гарове. "А момичетата обичат да излизат с пирати, защото им плащат добре."
Служители в администрацията на Пунтланд, макар да се опитват да омаловажат популярността на пиратите, също признават, че парите помагат на бандите да бъдат приети от общността.
"Те не са толкова популярни в големите градове, но в някои села имат реално икономическо и социално влияние", казва Биле Мохамуд Кабоусаде, старши съветник на ръководителя на Пунтланд Аде Мусе.
Тази година е рекордна по отношение на броя на пиратските нападения край Сомалия. Отвлечени са близо 40 кораба. Върховото постижение бе направено през уикенда, когато бе заловен саудитският супертанкер "Сириъс стар" със суров петрол на стойност 100 милиона долара на борда.
Сега танкерът е закотвен в морето край Хараре, докато траят преговорите за откупа, а пиратите вече са убедени, че са уцелили джакпота. Според слуховете те са поискали откуп от 25 милиона долара за освобождаване на танкера - което е доста повече от нормалната, поне за 2008 г., "тарифа" от 2 милиона долара за кораб.
Макар да е малко вероятно да се стигне до толкова голям откуп, инцидентът демонстрира амбициите на пиратите, които стават все по-смели въпреки присъствието на увеличаващ се брой чуждестранни бойни кораби в Аденския залив.
Някои източници твърдят, че пиратите поддържат връзки с ислямистките бунтовници в южните и централните райони на Сомалия, но според Али Джамал, пират от Еил, бандите не поддържат нито религиозни, нито политически връзки, с която и да било групировка.
Това е добра новина за заложниците, които често прекарват месеци наред на корабите, докато чакат преговорите за откуп да приключат. По време на пленничеството със заложниците се отнасят добре, като пиратите често организират на брега специални кухни, които готвят по западен стил.
"Ние се отнасяме много добре със заложниците, тъй като искаме просто да спечелим добри пари от тях", твърди Джамал. "Трябва да се грижим за здравето им и за това да бъдат нахранени", посочва той.
Стратегията да се полагат грижи за заложниците вече дава дивиденти. Според неотдавнашен доклад на лондонския мозъчен тръст "Чатам хаус", корабните компании са платили на сомалийските пирати тази година близо 30 милиона долара.
Като добри бизнесмени пиратите вкарват част от печалбата обратно в бизнеса, като купуват оръжие и системи за сателитна навигация на кораба майка, от който тръгват моторниците, изпратени да завладеят някой беззащитен кораб.
Но остават достатъчно пари и за малките удоволствия на живота. Затова пиратите рядко се карат помежду си - което не е никак маловажно в едно общество, белязано от племенни вражди.
За да предотвратят появата на напрежение, пиратите са създали система за справедливо разпределение на парите от откупи.
"Парите се разпределят според договорен процент . . . част остава у хората, отвлекли кораба . . . част отива при защитниците им на брега", твърди Джамал.
Чуждестранните бойни кораби се превръщат във все по-голяма заплаха - по-рано тази седмица индийски военен кораб потопи пиратски кораб майка, - а правителствата по света настояват за все по-решителни действия, плячката на пиратите все още е много по-голяма от рисковете, които те поемат.
Докато се запази това съотношение и докато Сомалия продължава да бъде страна с ограничени възможности, пиратите едва ли ще се откажат от доходните си морски подвизи.