Туризмът крета под напора на кризата

Туризмът крета под напора на кризата

През първите месеци на година плажовете в тропическите страни останаха нетипично пусти
През първите месеци на година плажовете в тропическите страни останаха нетипично пусти
В типичен следобед през почивните дни Коприненият пазар в Пекин гъмжи от туристи, които се тълпят край антикварни стоки, бижутерия и евтини "маркови" стоки. Водачите на рикши пък се увъртат край туристите, за да ги закарат до хотелите им и да се върнат с джобове, пълни с чужда валута. През последните седмици обаче този доскоро цъфтящ бизнес драматично повехна, пише сп. "Таймс". "Днес не е дошъл нито един туристически автобус, от вчера досега има само трима клиенти", оплаква се Лао Цян, 49-годишен водач на рикша.
От Китай до Карибите и от Тайланд до Африка всички работещи в туристическия сектор споделят опасенията на Цян, а правителствата се чудят как да подкрепят важния за развитието на икономиката сектор. Хотелиери, ресторантьори, шофьори на таксита и въобщи милиони, изкарващи прехраната си в туризма, вече съвсем конкретно усещат ледения повей на глобалната рецесия.
Между 2004 и 2007 г. туризмът в глобален план процъфтяваше, а средният растеж на сектора беше 3.6%. Поопразнените от кризата портмонета обаче принудиха стотици хиляди да се откажат от почивка и през втората половина на 2008 г. приносът на сектора в световната икономика беше едва 1%, най-лошото му представяне от спукването на хай-тех балона и атаките в Ню Йорк през 2001 г. "Последните месеци бяха изключително трудни, а краят им не се вижда", казва Жан-Клод Баумгартен, президент на Световния съвет по туризъм (WTTC), обединяващ шефове в сектора. Думите му всъщност са слабо описание на случващото се, коментира "Тайм". През първите три месеца на годината Китай, който през 2004 г. изпревари Италия и стана четвъртата най-посещавана от туристи държава в света, регистрира спад на туристите със 7%, а на приходите от сектора - с 15%. Спадът през февруари в Испания спрямо същия месец на миналата година е 16%. Плажовете в тропическите острови в Карибите и Южния Пасифик пустеят, Френска Полинезия отчете 30% спад на посещения и слезе до нивото от 1996 г., а туристите в Бермуда, Антигуа и Барбуда са намалели с една пета спрямо същия период на миналата година. По оценки на WTTC туризмът в глобален план ще се свие с 3.5% тази година, а до края на 2010 г. ще трябва да съкрати поне 10 млн. работни места.
Цифрите са особено плашещи, тъй като туризмът е изключително важен за световната икономика, посочва още "Тайм". Той е сред най-големите сектори, генерира около 9.4% от световния доход (5.5 трилиона долара), а в него са заети 7.6% от работната ръка на света, или около 220 млн. души. "Ако се погледнат връзките му с другите сектори, веднага ще се види колко много зависят от развитието на отрасъла - строителство, хранително-вкусова промишленост, лека индустрия и др.", казва Джефри Липмън, помощник генерален секретар на Световната организация по туризъм към ООН (UNWTO).
Представители на отрасъла все повече настояват пред правителствата от целия свят да започнат да гледат на туризма не като символ на доброто старо време, а като на сектор, който може да върне икономиката в правилен ритъм. "Какво правят властите по време на рецесия - опитват се да създават работни места", риторично пита Лимпън. "Те казват - да подкрепим автопроизводителите, да дадем пари на банките, но забравят пътуванията."
Някои правителства все пак правят някакви стъпки. През март Мадрид отпусна 1.3 млрд. долара за модернизиране на туристическата инфраструктура. На Канарските острови, чиято икономика до 60% се крепи на туризма, местните власти започнаха серия семинари, за да обучат по-добре работещите в сектора. Италия пое по традиционен път и засили рекламата. През април националният туристически борд поде инициатива на стойност 13 млн. долара, наречена "Италия, много повече", чиято цел е да изкуши туристи от Америка и Европа да се насочат отново към Ботуша. "Кризата е очевидна и всички в Италия ще страдат", казва Матео Марцото, шеф на борда. Думите му са драматични, но и верни. Приходите от туризъм през 2008 г. в Италия спаднаха с 5%, първо понижение от 7 години. Това се отрази на практика със загуби за 5.2 млн. долара и 150 000 работни места.