Това устройство ли е свалило самолета на "Ер Франс"?

На живо
Заседанието на Народното събрание

Това устройство ли е свалило самолета на "Ер Франс"?

Вниманието на разследващите екипи и медиите се насочва към вероятността повредени датчици за скоростта на френския "Еърбъс" A330 да са изиграли важна роля за падането му в Атлантика в нощта срещу 1 юни, разказва Ройтерс.
Уредът е известен като "тръби на Пито" по името на откривателя на метода, по който той действа - Анри Пито, френски изобретател и учен от началото на ХVІІІ век. Днес той се използва не само в авиацията, но и за измерване скоростта на вятъра и на газове за индустриални цели.
Катастрофата на полет 447 от Рио де Жанейро до Париж с 228 души на борда е най-смъртоносната в света от 2001г. насам и най-тежката в цялата 75-годишна история на "Ер Франс".
КАКВА Е РОЛЯТА МУ ЗА КАТАСТРОФАТА
Съществуват множество спекулации, че този уред, подаващ се извън тялото на самолета, може да се е покрил с лед, да е започнал да изпраща неверни данни, от които бордовият компютър и пилотите са се объркали посред силна евкаториална буря.
Обикновено тръбите на Пито на самолети се подгряват, за да се предотврати запушването им с лед. Следователите допускат да е имало обледяване, но шефът на френската агенция за авиационна сигурност подчерта, че е твърде рано да се правят заключения, че тези датчици имат някаква вина за трагедията.
"Алтер", един от френските синдикати на пилотите, заяви във вторник, че "съществува риск от загуба на контрол на "Еърбъс", в случай че тръбите на Пито се повредят, макар че и той изтъкна да не се прибързва със заключенията около полет 447.
SNLP – друг от профсъюзите на пилотите, смята, че това устройство не може да е единственият виновник за катастрофата. Уредът е дълъг около 25 сантиметра, а тръбата е с диаметър 1 сантиметър.
Според пилотите "Ер Франс" е обявила, че на всичките й самолети "Еърбъс", изпълняващи полети на големи разстояния, датчиците незабавно ще бъдат подменени с по-нов модел. Фаталният полет 447 е бил с машина с по-стария модел.
СЛУЧВАЛО ЛИ СЕ Е И ПРЕДИ?
Блокирани уреди за измерване на скоростта са били обвинявани за самолетни катастрофи в миналото.
През 1996г. доклад за разбиването на Боинг 757 край Доминиканската република сочеше, че задръстена от мръсотия или мъртви насекоми тръба на Пито е подвела пилота и комбинацията с негова грешка е довела до трагедия.
КОЙ Е Е АНРИ ПИТО
Макар да е изобретено преди три века, устройството играе ключова роля в самолетостроенето от най-висок клас през ХХI век.
Анри Пито го измисля през 1732г., за да измерва скоростта на водата, течаща в реки и канали. То се състои от тръба с два отвора, извита под подходящ ъгъл. Първият отвор се поставя във въздушния поток (или водния в дните на Пито), насочен срещу движението, за да се измери скоростта му. Вторият отвор измерва статичното въздушно налягане. Благодарение на разликата между двете показания се изчислява и скоростта на движение на въздуха или течността.
Има различни начини за окачване на устройството върху самолети, включително на края на крилото или от външната страна на корпуса. Катастрофиралият A330 е имал три тръби на Пито, изработени от концерна "Талес". В САЩ ги произвежда корпорацията "Гудрич".