За какво се бори България в Копенхаген

България няма да е "сам воин" в преговорите за климата в Копенхаген. Страната е в групата на осем нови страни – членки на ЕС, оглавявани от Полша, която вече наклони общата европейска позиция за споразумението към икономически възможни за всички решения. Мерките за намаляване на човешкото въздействие в климатичните промени са главно въпрос на пари и по настояване на източната осморка Европа няма да се ангажира с радикални цели без справедлив ангажимент от страна на другите развити държави.
Общата европейска позиция за преговорите беше изготвена в поредни заседания на Съвета на министрите на околната среда, ЕКОФИН (съвета по икономическите и финансовите въпроси) и на Европейския съвет (съвета на министър-председателите – бел. ред.). Две бяха спорните решения, касаещи пряко България, припомни екоминистърът Нона Караджова - за вдигането на европейската цел за намаляване на емисиите от 20 на 30% и за прехвърляне на част от спестените разрешителни на страните по Протокола от Киото след 2010 г., т.нар. банкиране.
И по двата въпроса бяха взети компромисни решения. ЕС ще предложи да вдигне климатичната си "миза" от 20 на 30% до 2020 г. (спрямо нивото им от 1990 г.), но само ако САЩ, Япония, Южна Корея, Австралия и Канада поемат съизмерим ангажимент. Според становище на българското екоминистерство, разпространено вчера, този ангажимент трябва да е поне от 25% намаление на емисиите спрямо нивото им от 1990 г. Бързо развиващите се държави – Китай, Индия, Индонезия и др., пък трябва да се ангажират с поне 15% намаление, а по-изоставащите - да изготвят стратегии за борба с климатичните изменения.
По искане на осемте, държавите, които са спестили предписани емисионни единици (разрешителните за емисии по Протокола от Киото), ще могат да прехвърлят част от тях в следващия период на търговията с емисии, 2013 – 2020 г., но не всички. Настояването на по-бедните централно- и източноевропейски (сред които Полша, Унгария, Чехия, Румъния, България) страни беше за пълно банкиране - всички неизползвани единици да се прехвърлят в следващия период, а на по-богатите страни нищо да не се прехвърля. По думите на Караджова условието за прехвърляне на разрешителни в бъдеще е те да се използват за проекти за намаляване на парниковите емисии.
Европейският съюз трябва да се фиксира върху краткосрочните цели за намаляване на емисиите при преговорите и да не се ангажира със средносрочни, до 2030 г., гласи още българската позиция. Ако ЕС се ангажира с дългосрочна цел, до 2050 г., по примера на Великобритания, която обяви, че ще гони цел 80% към средата на века, България ще е сред страните, които ще настояват за аналогично условие: другите държави да се заемат с подобаващи съответни ангажименти.
Блиц
Нона Караджова: Непостигането на максималните цели не означава провал

Какво означава "съизмерими ангажименти" от държавите извън ЕС?
- Това не е определено предварително, няма фиксирани проценти, въпрос е на преговори и дипломация. Но тези държави, към които е отправено посланието, добре разбират за какво става въпрос.
Ако разрешителните на източноевропейските държави в ЕС се прехвърлят в следващия период, това няма ли да намали цената им?
- Това е малко спорно. Но ние говорим за прехвърляне само на определена част, а не на пълните количества. Иначе би било несправедливо – източноевропейските страни реализирахме тези значителни икономии с цената на мъчителни реформи в последните 15-20 години и огромна загуба на икономически потенциал.
Каква част ще може да се банкира или още не е уточнено?
- Не е уточнено, зависи как ще тръгнат преговорите, затова и ние сме там, за да се решат ad hoc нещата.
Това означава ли, че по Схемата за зелени инвестиции, която готвите, няма да продадете всички излишни Киото разрешителни, които има страната?
- Тъй като все пак не е ясно какво ще се случи в Копенхаген, нашето желание е при възможност да продадем всички. Но това едва ли ще се случи.
Позицията, за която ще преговаря България, съгласувана ли е с бизнеса?
- По отношение на 30-процентното намаление на емисиите предприятията едва ли са във възторг. Но нека не забравяме, че европейските правила за държавните помощи бяха променени именно във връзка с изпълнение на целите за климата и те вече позволяват и големите, и малките фирми да се подпомагат в процеса. Те ще могат да получават безплатни разрешителни в бъдещите аукциони. За малките и средните предприятия например грантовете могат да стигнат 60–80%. А конкретните механизми тепърва ще разработваме, в нито една страна все още няма такива.
Имате ли прогноза за изхода от срещата по спорните теми, касаещи България?
- Не се наемам да направя такава прогноза. Но искам да кажа нещо във връзка с това, че напоследък се заговори много упорито за провал на срещата в Копенхаген - не смятам, че ще има провал. Непостигането на максималните цели не означава провал.