Екстремистите тестват къде са слабите места на охраната на авиокомпаниите

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Екстремистите тестват къде са слабите места на охраната на авиокомпаниите

Екстремистите тестват къде са слабите места на охраната на авиокомпаниите
Опитът на Умар Фарук Абдулмуталлаб за атентат напомни на авиокомпаниите, че не бива и за миг да отслабват бдителността си, защото екстремистите непрекъснато се опитват да надхитрят защитата и да нанесат тежък удар. По данни на ИАТА всяка година в сектора се влагат почти 6 млрд. долара само за сигурност.
Авиацията обаче е изключително примамлива цел за атентатори и охранителният бизнес трябва непрекъснато да измисля нови методи и техника, за да е една крачка пред тях. Въпреки това тоталната защита на пътниците е непостижима, което важи и за всеки друг вид транспорт.
Това е състезание и макар технологиите да са се подобрили през последните години, въвеждането им не е координирано и няма широко разпространен метод за рутинна проверка на пътник, която да засече атентатор с бомба, прикрепена към тялото му или дори имплантирана в него (такъв случай имаше тази година в Саудитска Арабия).
Експерти по сигурността обясняват пред Ройтерс, че е изключително важно да се разбере как точно е качено на борда взривното устройство и колко е било известно за Умар на службите за борба с тероризма, които би трябвало да следят потенциално опасни лица.
Ако на летището пътник не задейства аларма при електронното сканиране, малък е шансът той да бъде подложен на далеч по-ефективното претърсване от охраната.
Последният голям инцидент в този сектор беше разкритият през 2006 г. заговор за едновременно взривяване на няколко самолета над Атлантика. Заради него последваха строги ограничения за течностите, които могат да се качват на борда. Това от своя страна удължи опашките от чакащи по летищата и ги превърна в нова потенциална мишена на атентатори.
Друг подход - прилаган предимно в Азия - е масирана атака като тази в Мумбай. При нея се нападат едновременно няколко цели и органите на реда буквално са удавени от съобщения за стрелба и експлозии на различни места.
Пол Бийвър, специалист по сигурността, коментира пред Ройтерс, че авиокомпаниите остават любима мишена на ислямистите и поради факта, че символизират Запада. Въздухоплаването възниква на Запад, тук то се развива като комерсиално начинание и днес е символ на глобализацията и възможността хората от развитите държави да пътуват по цялата планета.
"За сравнение - много малко кораби са били нападани. С атентат срещу кораб можеш да привлечеш далеч по-малко внимание", допълва Бийвър.
Джъстин Кръмп, ръководител на отдела за анализ на риска от тероризъм към консултантската компания "Сърлинг", посочва, че 11 септември 2001г. е идеалната илюстрация за вманиачаването на терористите от авиацията.
"Авиацията е нещо западно, символ на глобалната търговия, символ на глобалните комуникации. Един успешен удар прекъсва много от тези връзки и прави по-трудно за всички преминаването през последващите затегнати мерки за сигурност."
За мнозина негови колеги балансът на риска изглежда без промяна. От една страна, авиационната индустрия затяга сигурността. От друга, атентаторите продължават да измислят нови подходи и транспортът остава любимата им мишена.
Дейвид Лиърмонт, редактор на британското авиационно списание Flight International, напомня, че все пак има граници на това, което индустрията може да направи.
"Бихме могли да въведем перфектна проактивна сигурност. "Хийтроу", например, може да бъде превърнато във военна база в състояние на война. Но ако въведеш процедури без да докажеш, че те са наложителни, понякога обществото отказва да ги приеме и така можем напълно да съсипем собствената си свобода. Не искаме да живеем по този начин. Това бил задушило международното пътуване."