Десет години по-късно - започва процесът за трагедията с "Конкорд"

В катастрофата през 2000 г. загинаха 113 души |
Десет години след като в катастрофа със суперзвуковия "Конкорд" загинаха 113 души, днес започва процесът, който трябва да отсъди кой е виновен за трагедията. Делото се следи с голям интерес, тъй като от него зависи репутацията на три авиокомпании.
Катастрофата стана през юли 2000 г., когато минути след излитането от летище "Шарл де Гол" свръхзвуковият самолет избухна в пламъци и след неуспешни опити на пилота да бъде приземен се заби в намиращ се на няколко километра хотел. Загинаха всичките 109 души на борда на самолета, както и четирима служители на хотела. Самолетът беше пълен с германски туристи.
Предишни разследвания показаха, че една от гумите на самолета е била пробита от малко парче метал, паднало от излитащ самолет на "Континентал еърлайнс" (Continental Airlines). Парче от разпорилата се гума пък е попаднало в резервоара на суперзвуковата машина, хвърляйки искра, и така е причинило пожара.
Компанията "Континентал еърлайнс" досега отказваше да поеме отговорност за инцидента. Миналата седмица адвокатът й Оливие Мецнър заяви, че има 28 свидетели, които ще оспорят тези заключения.
Делото е по обвинение в непредумишлено убийство и се води срещу превозвача, оксижениста Джон Тейлър и ръководителя му Стенли Форд. Смята се, че именно Тайлър е заварил парче титан към обикновения самолет вместо алуминий. Титанът е много по-твърд от масово използвания алуминий, но много по-лесно се отчупва.
Сред обвинените са и директорът на тестовете към Конкорд Енри Перие, главният инженер на свръхзвуковия самолет Жак Ерубел и тогавашния шеф на френската гражданска авиация Клод Францен.
Процесът е тест за репутацията както на "Континентал", така и на "Бритиш еъруеиз" (British Airways) и "Ер Франс" (Air France) - двете компании, които оперираха с "Конкорд".
Агенция Ройтерс коментира, че резултатите от процеса могат да окажат голямо влияние на начина, по който авиоиндустрията поддържа своите самолети, и върху мерките за сигурност.
Катастрофата ускори края на ерата "Конкорд", при която разстоянията не значеха нищо за богатите. Окончателно полетите със свръхзвуковите машини, които изминаваха разстоянието Париж - Ню Йорк само за три часа и половина, бяха прекратени през 2003 г. Тогава цената за еднопосочния билет надхвърляше 8 хил. долара.