Пилотите на "Луфтханза" вдигат стачка от понеделник, очаква се хаос по летищата в Германия

Германската авиокомпания "Луфтханза" (Lufthansa) e изправена пред една от най-мащабните стачки в историята си, която заплашва да хвърли в хаос летищата във федералната република. В понеделник пилотите от авиокомпанията започват стачни действия за по-високи възнаграждения и спиране на аутсорсинга към дъщерни на концерна дружества.
По-рано днес Съюзът на германските пилоти "Кокпит" (Cockpit) оповести резултати от вътрешното гласуване, проведено в последните седмици сред членовете на синдиката в "Луфтханза", в звеното за товарни превози "Луфтханза карго" и в дъщерната авиолиния "Джърмануингс" (Germanwings). Според данните, цитирани в електронното издание на в. "Ханделсблат", между 93 и 94% от организираните в профсъюза капитани са дали гласа си за стачката.
В "Кокпит" членуват около 4500 германски пилоти, а за начало на неограничени стачни действия е необходимо мнозинство от 70 на сто от тях.
Говорител на пилотската организация обяви пред в. "Райнише пост", че протестът ще е с размерите на стачката през 2001 г. Тогава пилотите на "Луфтханза" оставиха няколко дни самолетите на земята, а по всички германски летища настъпи хаос.
В кризисен режим ръководството на "Луфтханза" се обърна с апел към пилотите да не натоварват със стачка и без това страдащия от тежки финансови проблеми концерн. Въпреки това мениджмънтът не вярва, че вече може да разубеди служителите. "За съжаление трябва да се настроим за предстояща стачка", каза пред "Райнише пост" говорителят на "Луфтханза" Андреас Бартелс.
Синдикатът на пилотите и мениджмънтът на авиопревозвача от години спорят за работните възнаграждения, а през декември 2008 г. преговорите бяха обявени за провалени. "Кокпит" настояваше за увелечение на заплатите със 6.4% за срок от една година, но ядрото на спора се оказа всъщност желанието на пилотите да се спре прехвърлянето на работни места към ниско разходните дъщерни дружества, което обаче не се приема от ръководството. Ако получат обещание за край на аутсорсинга, пилотите дори биха се съгласили и на замразяване на заплатите.
В глобалната криза "Луфтханза" е принудена да се справя с постоянно спадащ брой на пътниците и срив в печалбите, тъй като все повече предприемачи отказват да пътуват в печелившата бизнес класа и предпочитат икономичната. Една стачка би причинила значителни щети на превозвача, отбелязва "Шпигел онлайн", позовавайки се на вътрешни и външни оценки.
По изчисления на провинциалната банка в Баден-Вюртемберг (LBBW) стачката на пилотите би донесла на "Луфтханза" по около 10 млн. евро загуба дневно. Само заплахата за стачни действия вече е предизвикала отлив в резервациите, каза в началото на месеца отговарящият за пътниците член на управителния съвет Роланд Буш.
При предишната стачка през 2001 г. пилотите спряха работа за 3 дни, което принуди "Луфтханза" трябваше за отмени стотици полети. Протестът струваше на концерна близо 200 млн. евро.
"Луфтханза" иска да намали разходите си с 1 млрд. евро годишно до 2011 г.