Дискретността - основата за успеха на "Епъл"

Гигантският промишлен комплекс в южния китайски град Лунхуа прилича на непристъпна крепост - влизането става само с електронни пропуски, и то след подробна проверка от охраната, включваща сверяване на пръстови отпечатъци. Отвътре комплексът, принадлежащ на производителя на електронни компоненти "Фокскон" (Foxconn International), пък изглежда като малък град, който предлага на служителите всякакви удобства като столови, фитнес зали, помещения за отдих и дори банкови и пощенски офиси и кафенета. По този начин нуждата работниците да напускат комплекса се свежда до минимум, а оттам и рискът от изтичане на вътрешна информация, което би компрометирало отношенията на "Фокскон" с един от най-големите му клиенти - "Епъл" (Apple).
Потайността на американската технологична компания по отношение на новите й продукти е пословична, а световните им премиери отдавна са се превърнали в истински медийни спектакли, прецизно оркестрирани от изпълнителния й директор Стив Джобс. За това се изисква мащабна стратегия за предотвратяване на индустриален шпионаж, която нерядко наподобява сюжета на някои криминален роман, разказва "Ройтерс" в свой репортаж.
Така например, "Фокскон" и останалите големи доставчици на компоненти за "Епъл" от Югоизточна Азия обикновено не са известявани до последно за същността на крайния продукт, чиито компоненти произвеждат или сглобяват. Спецификациите на тези части също така са уникални, което прави продажбата им на други фирми освен на "Епъл" невъзможна, отбелязва източник от южнокорейски доставчик на американския концерн.
Шансът за сътрудничество със световноизвестната компания пък е придружаван от стриктен договор, включващ клауза за неразгласяване, както и чести "тестове за лоялност" - "Епъл" периодически изпраща на доставчиците си продукти, за да провери, дали отнякъде ще последва изтичане на информация. "Така се гарантира, че единствените, които имат цялата информация за даден продукт на "Епъл", са хората от самата компания", отбелязва високопоставен служител на една от дъщерните фирми на тайванската "Хон Хай" (Hon Hai Precision Industry), която притежава и "Фокскон".
Високите изисквания на "Епъл" към доставчиците й обаче са просто отражение на методите на работа на самата компания, която е базирана в Купертино, щата Калифорния. Почти маниакалната обсебеност на технологичния гигант с опазването на фирмени тайни отдавна е станала една от легендите на Силиконовата долина. През годините компанията без колебание е уволнявала служители, заподозрени в подобно прегрешение, независимо от техния ранг, а също така е давала под съд и външни лица, включително блогъри, при опасност от изтичане на вътрешна информация.
Затова не е учудващо, че голяма част от служителите на "Епъл" често нямат никаква представа с какво се занимават колегите им по бюро, коментира "Ройтерс". "Мълчанието просто е общоприета част от работния процес тук. След време дотолкова свикваш да не говориш за работата си, че спира да ти прави впечатление като нещо ненормално", обяснява сътрудник от маркетинговия отдел на "Епъл" в Купертино.