Падналият президентски Ту-154 е бил ремонтиран през декември

Разбилият се тази сутрин край Смоленск самолет Ту-154 е преминал основен ремонт през декември миналата година, съобщи в ефира на телевизионна канал "Россия-24" Алексей Гусев - генералният директор на авиационния завод "Авиакор" край Самара.
В катастрофата загинаха президентът на Полша Лех Качински със съпругата си, много висши официални лица и цялото командване на армията – общо 88 души и 8-членен екипаж.
"След ремонта на самолета бе определен срок за нормална работа от 25 календарни години и 6 месеца. Забележки по експлоатацията му след това не сме получавали. За изминалото време машината е имала около 124 полетни часа и вероятно към 50 кацания. Самолетът си летеше съвсем нормално и никакви претенции не е имало", каза Гусев.
"Спомням си летците, които приемаха самолета – бяха много доволни от първите полети след капиталовия ремонт."
Гусев изброява, че под "пълноценен капиталов ремонт" има предвид от модернизация на интериора до ремонт на всички двигатели. Текущото обслужване е извършвала съответната полска служба.
От началото на експлоатацията падналият Ту-154 е прелетял 5004 часа и е извършил 1832 кацания, което за самолети от такъв клас не е много, пояснява Гусев.
Следващият ремонт е трябвало да стане след 6 години.
Машината е произведена на 29 юни 1990 г. и в продължение на 20 години е използвана от президентите Войцех Ярузелски, Лех Валенса и Александър Квашневски.
Полското правителство на няколко пъти обсъжда дали да не бъдат закупени нови самолети за правителствения авиоотряд. Сред обсъжданите варианти бе и закупуване на самолети на бразилската компания "Ембрайер".
Според лондонския "Дейли телеграф" Ту-154 е наричан "товарният кон" на съветската авиация и че според експерти е доста сигурен модел, като се има предвид колко такива машини се използват по света.
"Ту-154 е категорично най-добрият самолет с подобно задвижване, изработван някога от комунистическа икономика. Той е конструиран в годините, когато съветската инженерна мисъл създаваше продукти на световно ниво. Проблемът идва от поддръжката му след това по местата, където се използва - обикновено небрежност и корупция си казват тежката дума", коментира Ричард Абулафия, вицепрезидент на базираната в щата Вирджиния консултантска група "Тийл".