Вулканична пепел затвори небето над Северна Европа

Стотици хиляди пътници чакат по летищата, блокадата може да продължи поне 48 часа |
Гигантски облак с пепел от изригнал вулкан в Исландия блокира въздушния транспорт в Северна Европа и остави стотици хиляди пътници в изчакване по летищата на континента. Според европейската служба за авиационна сигурност "Юроконтрол" това е най-голямото прекъсване на въздушния трафик в историята на региона и може да продължи още 2 дни.
Вулканът Ейяфялайокул, намиращ се под дебел 200 м ледник в южната част на Исландия, изригна в сряда. Никой не пострада, но няколкостотин души бяха евакуирани от рядко населения район.
Вдигналият се на 6 км облак от вулканична пепел беше понесен от вятъра към Великобритания, което принуди в четвъртък по обед британските власти да затворят напълно въздушното пространство над страната - нещо, което не се е случвало дори и след атентатите на 11 септември 2001 г.
На първо време мярката беше приложена до 7 часа в петък сутринта. На лондонското летище "Хийтроу" - най-голямото в Европа - бяха засегнати 840 от 1250 полета, което е блокирало 180 000 пътници. Други 100 000 пасажери не знаят кога ще тръгнат полетите им от други две столични летища "Гетуик" и "Станстед".
Ирландия и няколко скандинавски държави също затвориха изцяло небето си, а общо близо една четвърт от всички дестинации в Европа бяха отменени. Всеки ден на континента се извършват по 28 000 полета.
Драстично бяха съкратени и полетите, обслужвани от летищата в Париж, Брюксел, Амстердам и Женева. До следобедните часове в четвъртък близо 200 кацания и излитания бяха анулирани и на аерогарата във Франкфурт.
Междувременно вулканолози предупредиха, че събуждането на исландския вулкан може да отприщи верижна реакция и да доведе до изригването на друг вулкан в близост до Ейяфялайокул.
Това според агенция "Блумбърг" още повече може да затрудни въздушния трафик над Европа в идните седмици.
Авиокомпаниите не смеят да предприемат риска да летят в подобна ситуация, тъй като пепелта, съдържаща се в облака, може да попадне в самолетните двигатели, от което последиците да са фатални.