След хаоса... пак хаос

Въздушният трафик в Европа бавно се съживява, но дори и да се отвори цялото въздушно пространство над Стария континент, още известно време ще има сътресения. Според германски експерти и хора от бранша ще са нужни дни и седмици, преди авиокомпаниите да възстановят обичайния си ритъм на работа.
Небето над Германия продължава да е затворено и макар че забраната се очакваше да бъде вдигната в ранните часове на вторник, службата за авиационна сигурност (DFS) отново я удължи - този път до 21 часа българско време днес. Авиокомпаниите все пак се възползват от едно специално разрешение - всеки може да лети, стига да е под облака вулканична пепел и да спазва правилата на т.нар. визуални полети (visual flight rules). От понеделник насам авиопревовачите "Луфтханза" (Lufthansa) и "Ер Берлин" (Air Berlin) изпратиха свои самолети най-вече по дълги трансконтинентални дестинации, за да приберат във федералната република десетки хиляди германци, блокирани заради исландския вулканичен прах.
"Надяваме се, че ситуацията вече ще започне да се поуспокоява", каза пред "Шпигел онлайн" говорителят на "Луфтханза" Борис Огурски. Несъмнено обаче щяло да отнеме известно време, преди отново да се изпълняват по план всички полети. "Колко бързо ще стане зависи не на последно място и от властите".
Но дори и властите да отворят цялото небе, смяната към нормалния режим няма да стане от днес за утре. В очакване на вдигане на блокадата много самолети стоят на съвсем други летища, отколкото предвижда обичайното разписание, а служителите в щабовете на авиолиниите сега трябва ударно да реорганизират всичко. "След четири дни спокойствие в компютърните мрежи на авиокомпаниите не е останал камък връз камък", изрази притесненията си представител на пилотския синдикат "Кокпит".
"Летим буквално на око"
Истинският стрес ще дойде обаче с окончателното вдигане на забраната за летене. "Никой не може точно да предскаже кога това ще се случи. А и отговорните служители не могат да знаят коя машина в момента Х къде трябва да е в готовност. В момента ние буквално летим "на око", признава и Огурски.
Авиокомпаниите трябва да се съобразяват и с всеки евроцент допълнителни разходи - да се избягват скъпите "празни" полети, да се сведат до минимум заобиколните маршрути и тн. Сложно е и напасването на екипажите: принципно пилотите са обучавани само за един тип самолети, а управляването на други е забранено според международните правила. Освен това за всички авиослужители важат и стриктни норми по отношение на работното време и часовете за почивка.
Важен проблем е, че паралелно с нормалното разписание са нужни и допълнителни полети за превозване на закъсалите по цял свят пасажери. Тези хора, прекарали дни наред по терминалите, надали биха реагирали с разбиране, ако видят как авиокомпанията им обслужва с предимство пътниците по регулярна дестинация.
Това ще дойде в повече на авиолиниите, тъй като те надали имали достатъчно самолети на разположение за извънредните полети, смята авиационният експерт Райнер Дуринг. Ако една единствена авиокомпания изпитва трудности с разписанието си, например заради стачка на персонала, тя може в краен случай да наеме чужди самолет заедно с екипажа. Когато обаче всичките авиолинии са на един и същи хал, възможностите бързо се изчерпват.
При изследователския полет на самолет на Германския авиокосмически център (DLR) в понеделник следобед са били установени ясни доказателства за наличието на вулканичен облак над страната. Пилотите са разпознали в облачните структури "ясно кафяво оцветяване", което означава, че "облакът наистина съществува", каза пред Баварското радио говорителят на центъра Андреас Шютц. По-късно във вторник DLR трябва официално да представи резултатите от седемчасовия тест. Все пак Шютц добави, че изследователският "Фалкон 20Е" е летял не в облака, а през него. "Луфтханза" също ще проучи с изследователски полет вулканичния облак над Европа. В сътрудничество с учени от института "Макс Планк" днес следобед от Франкфурт ще излитне специално оборудван "Ербъс А340-600", който няколко часа ще събира данни от атмосферата. Европейският авиостроител "Ербъс" (Airbus) обяви, че не е открито въздействие от вулканичния прах върху двигателите и летателните системи на два самолета, летяли пробно в понеделник. За тестови полет бяха вдигнати трансконтиненталните "Ербъс А380" и "Ербъс А340", които след няколко часа в европейското въздушно пространство се върнаха безпроблемно в Тулуза. |