Авиокомпаниите може да съдят властите заради кризата с вулканичния облак

На живо
Заседанието на Народното събрание

Авиокомпаниите може да съдят властите заради кризата с вулканичния облак

Авиокомпаниите са изгубили 1.7 млрд. долара от кризата с вулканичния облак
Reuters
Авиокомпаниите са изгубили 1.7 млрд. долара от кризата с вулканичния облак
Европейските авиокомпании биха могли да съдят правителствените агенции за затварянето на небето над Европа заради вулканичния облак от исландския вулкан Ейяфятлайокутл, ако загубите им не бъдат компенсирани от съответните държави, заявиха адвокати, цитирани от "Ройтерс".
По данни на IATA (Межднародната асоциация за въздушен транспорт) от кризата с вулканичната пепел авиокомпаниите се понесли загуби в размер на 1.7 млрд. долара.
Еврокомисарят по въпросите на конкуренцията заяви, че ЕС може да разреши на правителствата да дадат помощ на авиокомпаниите, но ако това не се случи, те трябва да потърсят други варианти, за да бъдат компенсирани.
Адвокатът Джеф Зиндари от Forum Law прогнозира пред вестник "Дейли телеграф" "вълна от дела от авиопревозвачи и други компании" срещу правителствените агенции, които изиграха ключова роля за затварянето на небето над Европа. Адвокатската кантора DLA Piper вече консултира свой клиент по този проблем, но все още избягва да прави официално изявление.
Според други адвокати подобни дела трудно може да се спечелят. "Те (агенциите) може да кажат, че добросъвестно са предоставяли най-добрата налична информация", твърди Дан Хайд, адвокат от лондонската кантора Cubism Law.
Джеймс Хийли-Прат, партньор в Stewarts Law, е убеден, че органите са действали "предпазливо" и почти няма възможност срещу тях да бъдат заведени искове за обезщетение. Според него компаниите е трябвало да бъдат застраховани. Но пък застрахователният сектор не предлага услуга за подобно непредвидимо природно събитие.
Германската компания "Луфтханза" (Lufthansa) заяви, че няма да иска компенсации, но британската "Бритиш еъруейз", която загуби около 100 млн. лири от пропуснати приходи заради кризата, поиска ЕС и националните правителства да компенсират превозвачите, за да им помогнат да се справят с последиците от затварянето на небето над Европа.
Британският превозвач припомня, че такива обезщетения са били изплащани, след като е било затворено небето над САЩ след терористичните нападания на 11 септември 2001 г.