Турция иска 20-милиарден "доброволен" фонд от петролните гиганти

Турция иска 20-милиарден "доброволен" фонд от петролните гиганти

Петролната сонда "Лейф Ериксон" минава през Босфора на 31 декември 2009 г.
Ройтерс
Петролната сонда "Лейф Ериксон" минава през Босфора на 31 декември 2009 г.
Географската позиция на Турция благоприятства усилията на страната да се превърне в логистичен център за пренос на енергия, но означава също и засилване на трафика на танкери през Босфора и Дарданелите.
След все по-задълбочаващата се екологична катастрофа в Мексиканския залив от петролен разлив турските лидери свикват в Истанбул големите петролни компании, за да обсъдят евентуалната заплаха, която витае на неколкостотин километра от България.
В конференцията, която започва днес, ще участват представители на министерствата на външните работи, на енергетиката, на околната среда и на транспорта заедно с компании като "Ексън Мобайл", "Тотал", "Шеврон", "Транснефт", "Роснефт" и "Ени". Поканени са общо 15 енергийни гиганта, сред които и намиращият се в деликатна позиция "Бритиш петролиум" (BP).
"По време на срещата ще настояваме, че не можем да си позволим никакви инциденти в проливите, особено в Истанбул", казва турският енергиен министър Танер Йълдъз.
Анкара отдавна предупреждава за рисковете от инциденти в двата пролива, които свързват Черно с Мраморно и Егейско с Мраморно море.
Нейната позиция е категорична особено след аварията на нефтената сонда на ВР.
"Ако това нещо се беше случило тук, Истанбул просто щеше да престане да съществува", коментира министърът в телефонно интервю за англоезичното издание на в."Хюриет".
В момента през проливите дневно преминават 1.85 милиона барела суров петрол, което отговаря на 2% от общото световно потребление.
Русия е страната, която най-много използва Босфора и Дарданелите, за да транспортира енергийни ресурси както собствени, така и от Азербайджан и Казахстан към западните пазари.
Трафикът в двата пролива се регулира от Конвенцията от Монтрьо от 1936 г. - години преди появата на танкерите.
Днес Босфора, който е четвъртият най-използван пролив в света, преплават между 150 и 200 танкера дневно. Още толкова са преминаващите чужди търговски и пътнически кораби, както и местни съдове.
Макар Турция да не се стреми към ревизиране на конвенцията, страната се старае да фокусира вниманието върху риска, който крие най-вече за 12-те милиона жители на мегаполиса Истанбул една евентуална катастрофа.
За да има възможност за превенция, Турция ще се опита да договори с енергийните гиганти фонд от 20 милиарда долара. Той ще се използва в случай на екологична катастрофа от порядъка на тази в Мексиканския залив.
Интересно е, че точно същата сума успя да изкопчи от ВР Вашингтон. Британската компания се съгласи да задели парите след среща в Белия дом между президента на САЩ Барак Обама и ръководители на ВР.
Анкара е убедена, че световните петролни гиганти ще посрещнат с разбиране позицията й въпреки алтернативните трасета, които вече работят в страната или са проектирани.
Сред тях са откритият през 2007 г. петролопровод, който свързва Баку и Тбилиси с турското средиземноморско пристанище Джейхан, както и оглавяваният от ВР проект за петролопровод Самсун - Джейхан, за който Русия, Турция и Италия се договориха окончателно миналата година.
Въпреки тях, смята Анкара, "катастрофата е неизбежна, ако нищо не бъде направено".