Свръхлек самолет счупи световния рекорд за продължителен полет без приземяване
Свръхлек безпилотен самолет, захранван от енергията на слънцето, счупи над щата Аризона световния рекорд за продължителен полет без приземяване, предаде Франс прес.
Самолетът, чиито прототип е разработен от британската компания "КинетиК" /QinetiQ/ вече лети от повече от 168 часа и продължава експеримента си над военната база на американската армия в Юма, в Аризона. Според неговите създатели самолетът може да продължи да лети без кацане още 7 дни.
Машината се казва "Зефир", тежи 50 кг и има размах на крилете от 22,5 м. Тя е изработена от въглеродни фибри и се задейства чрез слънчеви панели, инсталирани на крилете й, които улавят слънчевата енергия през деня. Самолетът има и литиево-серни батерии, които също се зареждат от слънчевата светлина и после позволяват на машината да лети през нощта.
Според създателите на самолета той може да послужи за продължителни наблюдателни или комуникационни мисии по време на военни операции.
Рекордът на "Зефир" се документира от представители на Международната федерация по въздухоплаване. През 2008 г. Зефир постави пак рекорд от летене, без спиране, за 82 часа и 37 минути. Тогава обаче рекордът не беше документиран от представители на Международната федерация и не беше признат.
Официално рекордът досега се държеше от американския разузнавателен безпилотен самолет - Глоубал хоук, който през 2001 г. летя без спиране за 30 часа и 24 минути.
В същото време компанията Боинг представи новия си шпионски екологично чист, безпилотен самолет, наречен "Окото на фантома" и захранван с водород, съобщава в. "Дейли телеграф".
"Зелената" летателна машина е оборудвана с два 2,3-литрови двигателя Форд, всеки един от които с 150 конски сили. Окото на фантома е предназначен за продължителни разузнавателни мисии, които
могат да траят до 4 дни, през коитотой може да лети на височина от 19 812 метра.
Самолетът беше представен в Сейнт Луис. Предстои той да премине през още пробни полети и първият му истински полет ще бъде не по-рано от 2011 г. (БТА)