Германски пилоти се целят в Афганистан... от Израел

На живо
Заседанието на Народното събрание

Германски пилоти се целят в Афганистан... от Израел

Наземният персонал подготвя безпилотния Heron в базата Айн Шемер за обучаващите се германски пилоти.
Ройтерс
Наземният персонал подготвя безпилотния Heron в базата Айн Шемер за обучаващите се германски пилоти.
Докато бушува Втората световна война в годините преди Израел да се появи, в историческа Палестина са разположени части на британските военновъздушни сили (RAF), за да воюват с германските нацистки сили. Ето че Луфтвафе се завръща в Израел 65 години след края на нацисткия холокост, подготвяйки се за далеч по-дълги полети с най-модерни екипировка и умения на еврейската държава.
Разтревожена от засадите на бунтовниците срещу войниците си в Афганистан и от ответния огън, който нерядко убива невъоръжени хора или съюзници, Германия поръча малка партида израелски безпилотни шпионски самолети Heron, проектирани да предоставят картина в реално време от бойното поле.
Инструктор от IAI управлява Heron по време на тренировка.
Ройтерс
Инструктор от IAI управлява Heron по време на тренировка.
Това наложи пристигането в крайморската военновъздушна база Айн Шемер на германски пилоти, които да минат ускорен курс по управление на безпилотните витлови самолети, които вече са изрисувани с флага на Луфтвафе и Железния кръст, разказва "Ройтерс"
"Това е за нуждите на сухопътните сили, за наша собствена защита, точно като при конвои", твърди майор от Луфтвафе, който има опит като пилот на щурмови самолет "Торнадо" в разузнавателни мисии в Афганистан, чието име агенцията не разкрива заради военната тайна.
"В Афганистан е наистина трудно да различиш добрите от лошите. Затова трябва да ги наблюдаваш дълго време".
Израел е пионер в бойните безпилотни самолети, които е разгръщал както в Ливан, така и в Палестинските територии. От Israel Aerospace Industries (IAI), производителя на Heron, допълват, че машините им се ползват от канадските, френските и австралийските ВВС в Афганистан.
Но фактът, че израелско ноу-хау може да спаси животите на германски военни вече предлага неповторима историческия ирония.
Израелски инструктор (вляво) наблюдава работата на германски специалист в базата Айн Шемер.
Ройтерс
Израелски инструктор (вляво) наблюдава работата на германски специалист в базата Айн Шемер.
Министерството на отбраната в Берлин не допуска на пилотите на Луфтвафе да бъдат задавани въпроси относно този символизъм, но един от обучаващите се разказва как всички отделили време, за да посетят мемориала на Холокоста "Яд Вашем" в Ерусалим. Облечени в цивилни дрехи през цялото време, докато са в Израел, германците са взели участие в годишната възпоменателна церемония през април в чест на шестте милиона убити по време на нацисткия геноцид евреи.
ЕВРЕЙСКА ГОРДОСТ
"Като евреин съм много горд с този момент", казва Томер Кориат, заместник директор на тренировъчната програма на IAI, който похвали придобитите от германските пилоти умения след едва три седмици и половина интензивно обучение.
"Всички разбрахме, че днес говорим за различна Германия от онази, която познавахме... Много, много добър приятел, ако не и най-добрият приятел на Израел в света."
Германия се превърна в ключов съюзник на Израел въпреки критиките на Берлин по израелската политика спрямо Палестина.
Германски пилоти се целят в Афганистан... от Израел
Докато САЩ провеждат постоянно атаки с безпилотни самолети в Афганистан и по бунтовнически бази в съседен Пакистан, техните съюзници като цяло се ограничават в използването на безпилотните самолети за невъоръжено наблюдение. 
Това важи с особена сила за Германия. Въпреки че Берлин разполага с третия най-голям контингент от натовската коалиция в Афганистан - 4300 военнослужещи, често се оказва неудобно да участваш в сражения, когато Втората световна война продължава да е жива в спомените.
"Ние сме запазени само за разузнавателни мисии. Ние сме добрите", шегува се друг пилот на Луфтвафе в базата Айн Шемер.
Той си спомня как, докато преследва със самолета членове на IAI, които играят талибански бойци в близките памучни ниви, камерата с висока резолюция засича две деца, които се бият с юмруци. "Не можех да направя нищо, затова просто продължих нататък."
Всеки Heron струва около 10 милиона долара в зависимост от допълнителното оборудване и модификацията на командното устройство. Като жест на добра воля за спартанските афганистански екипажи, самолетът е проектиран да се приземява и излита автоматично.
Израелците не се допускат в Афганистан, така че от IAI са отстъпили поддръжката на германския си партньор от Rheinmetall Defence.
Бившият пилот на "Торнадо" се изказва остроумно за времето, което е прекарал в небето, но отбелязва, че да си на земята, за да управляваш Heron, е също толкова опасно.
"През цялото време трябва да си абсолютно наясно какво правиш, защото това има съвсем истински последствия", казва той. "Това не е като компютърна игра - Game Over".