Търговските улици в Пловдив и Бургас – световни рекордьори по срив на наемите

Магазините по пловдивската "Александър Батенберг" и по "Александровска" в Бургас са световни лидери по срив на цените на наемите на търговски площи. Това сочи годишната класация на фирмата "Кушман енд Уекфийлд" (Cushman & Wakefield), огласена във вторник.
Според нея наемите на магазините в двата града са паднали с 50%.
За сравнение от най-големия в света частен консултант на имотния пазар посочват Атина, където наемите са поевтинели с 15%, или дъблинската "Графтън стрийт", където това лято е било с цели 26% по-евтино да се наеме магазин.
В същото време за 12-те месеца от юни 2009 г. цените на най-добрите места в две трети от анкетираните 59 държави са се стабилизирали или са се увеличили. През 2009 г. от "Кушман енд Уейкфийлд" отчетоха най-сериозния срив в наемите от 25 години насам.
Най-бързо растат наемите в Азия, която се оказа по-слабо засегната от кризата в САЩ и Европа. Поради това Токио и Сеул са се изкачили нагоре в класацията – прочутият булевард "Гинза" е станал трети в света, а южнокорейският квартал "Мьонгдонг" - осми. Миналата година те бяха съответно на 5-о и 11-о място, но след това в Токио цените са се покачили с 4.5%, а в Сеул – със цели 17.4%.
Нюйоркското Пето авеню е лидер след поскъпване на наемите от 8.8% до средно 16 257 евро за квадратен метър търговска площ.
Следва Хонконг (поскъпване от 9.6%), където наемането на магазините по крайбрежната улица излиза средно 14 620 евро за кв. м.
Лондонската "Бонд стрийт" е четвърта и измества парижката Шан-з-Елизе като най-скъпата търговска улица в Европа. Тук увеличението на наемите за година е надхвърлило 19% до 7345 евро за кв.м.
В челната десетка на света обаче има общо 5 европейски града, включително Милано (6), Цюрих (7) и Мюнхен (10).
Силното присъствие на Азия сред анализираните 269 улици си личи дори от такива факти като рязкото издигане на виетнамския град Хо Ши Мин от 49-о на 17-о място. В Азия предстои и откриването на голяма част от новите магазини на гиганти като "Индитекс" (позната масово с бранда си Zara) и веригата за луксозни стоки LVMH.
За ролята на развиващите се икономики говори и изкачването от 15-о на 11-то място на улица "Хадок лобо" в Сао Паулу, Бразилия.
В същото време като цяло в Европа за отминалите 12 месеца цените са паднали със средно 4.5%.