Нов антитерористичен натиск за авиоиндустрията

35% от търгуваните стоки в света се доставят със самолети, твърди ИАТА 5.9 млрд. долара са дали за сигурност авиокомпаниите в света през 2009 г. |
Световната авиационна индустрия се изправя пред нов катаклизъм - този път свързан с мерките за ограничаване на опасността от атентати с колети или устройства в багажа в товарния отсек на самолетите. Този път причината са засечените в петък бомби в пратки от Йемен за САЩ.
Властите в някои държави (като Германия) прибегнаха до крайни мерки и прекратиха временно въздушните превози на товари и хора от Йемен, но надвисналата терористична заплаха извади на дневен ред въпросите за сигурността на въздушния карго превоз.
"Заговорите показват, че терористичните мрежи продължават да тестват уязвимите места на системата", заяви в интервю за MarketWatch специалистът по сигурност Браян Катулис от неправителствения Център за американски напредък. Според Катулис йеменските бомби са показали, че инсталираните системи трябва да бъдат модернизирани и осъвременени.
Всяка по-значителна промяна в бизнеса обаче ще окаже съществено влияние не само върху сектора, но и върху цялата икономика, тъй като една трета от паричния обем световната търговия със стоки се пренася с въздушен транспорт. За разлика от пътническите превози при карго превозите компаниите досега не бяха длъжни да проверяват 100% от товарите и това им позволяваше да задържат ниски разходите и да намаляват времето за обработка - най-ценното предимство на въздушния транспорт.
Шанкс, бившият шеф на сигурността в British Airports Authority, твърди, че скенерите на летищата на практика могат да засекат пентрита (PENT), който предпочита да използва "Ал Кайда", но инспектирането на всички товари ще бъде сложна и скъпоструваща операция. Пред британския в. "Гардиан" Норман Шанкс твърди, че необходимата сканираща технология вече се използва на шестте британски летища, собственост на BAA, но все още не се прилага за товарите.
Вчера директорът на Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) Джовани Бисияни призова правителствата и компаниите по-бързо да разработват ефективно оборудване като рентгенови машини за сканиране на товарните контейнери. Според Бисияни технологията вече съществува, но ще отнеме време тя да бъде одобрена и внедрена на летищата. Тя ще позволи да се сканират контейнерите, без да се отварят.
Джовани Бисияни прикани националните правителства да поемат поне част от бързо нарастващите разходи за сигурността, които в Европа се носят изцяло от летищата. "Не разбирам защо сигурността на някой футболен стадион да е задължение на правителството, а сигурността в авиацията - не", възмущава се Бисияни.
Сухи тренировки През септември т.г. служители на американското разузнаване са обискирали няколко пратки от Йемен до Чикаго, които са съдържали книги, хартия, дискове, и са допуснали възможността колетите са представляват "сухи тренировки" за терористична атака. Властите смятат, че чрез пратките, които могат да се проследяват в реално време в уебсайтовете на куриерските компании, се проучват маршрутът и времето, за което могат да се изпратят колетите-бомби. По този начин изпращачите биха могли да преценят кога пратките са над Чикаго или пък друг град и да задействат таймерите на взривните устройства. |