Меркел форсира помощта за грохналата Ирландия

Меркел форсира помощта за грохналата Ирландия

Един имейл с черно чувство за хумор обикаляше в края на седмицата интернет в Ирландия. Той представляваше имитация на обява на най-големия ирландски имотен портал, изобразяваща картата на страната с надпис: "Продава се за 90 млрд. евро. Нуждае се от малко ремонт и смяна на мебелите. Намира се на северозапад от Европа и е обкръжен от прекрасни острови и скали."
В неделя вечерта - умишлено преди да отворят световните борси - премиерът Браян Коуън и финансовият министър Браян Ленихън обявиха, че ремонтът започва.
Затисната от дълговете на банките си и след безпрецедентен двуседмичен натиск от европейските си партньори, Ирландия стана втората членка на еврозоната, поискала международна финансова помощ.
Средствата от спасителния пакет ще се използват за стабилизиране на банковата система и публичните финанси на страната, чиито проблеми сериозно разклатиха европейските пазари. Само 6 месеца след кризата с Гърция отново се заговори за плъзване на проблемите към Португалия и Испания и бе поставено под въпрос бъдещето на единната валута.
Сделката между Дъблин и Европейския съюз ще придобие окончателната си форма в следващите 2-3 седмици. Посреднощ финансовите министри от общността подкрепиха поисканата помощ, а според анонимни източници на "Файненшъл таймс" пакетът ще е между 80 и 90 млрд. евро. Той може да бъде променен, тъй като преговорите все още са в начална фаза, а Ирландия може и да не използва цялата сума.
Премиерът Брян Коуън обяви, че срещу помощта ще бъде изискано ново преструктуриране на банковия сектор. "Банките ще станат видимо по-малки", каза той. Основната цел на заема ще е да се решат проблемите във финансовата система, най-наболелият от които е огромната зависимост на институциите от евтините кредити на Европейската централна банка.
Помощта за Ирландия обаче означава, че инвеститорите не са напълно убедени в способността на задлъжнелите членки на съюза да покриват безпроблемно външните си задължения. Вчера агенция Moody's Investors Service предупреди, че може да свали рейтинга на страната с няколко степени наведнъж.
Тези спекулации се подкрепят от равнодушната реакция на пазарите на новините от Дъблин. Антикризисните мерки могат сериозно да забавят икономиката и още не е уточнено дали Дъблин ще издържи на натиска - главно от Германия и Франция - за вдигане на корпоративния данък от сегашните му 12.5%.
Спасяването на Ирландия е поредният епичен момент на криза в еврозоната и отново правителството на Ангела Меркел е в сърцето на събитията. Финансовият министър Волфганг Шойбле изтъкна, че условията за помощта ще са "тежки", и посочи връзката с другите нестабилни членове на еврозоната. "Ако сега намерим подходящия отговор на ирландския проблем, имаме големи шансове да спрем разпространяването на проблема", каза той.
Той има основание да говори и действа със самочувствие, защото отдавна не сме виждали толкова силно изразено германско лидерство в политически, икономически и институционален план, коментира тези дни финансовият анализатор Катинка Бариш. Понякога решителността на Берлин дори плаши партньорите му, които се питат каква е крайната цел на германците.
Според Бариш в конкретния случай събитията са задвижени от тристранната среща Саркози - Меркел - Медведев на 18-19 октомври във Франция. Там лидерите на двете най-силни държави в ЕС изненадват партньорите си - и мнозина висши служители в Париж и Берлин - с общата декларация, че ще се търси промяна на Лисабонския договор и ще се създава постоянно действащ механизъм за предотвратяване и управление на кризи с "адекватно участие на частни кредитори".
Иначе казано, при следващата криза банките, които са раздавали пари, ще трябва да поемат част от загубите. Десет дни по-късно идеята е одобрена формално като политика на ЕС.
От този момент притежателите на държавни облигации на проблемните държави в съюза увеличиха още повече спреда по дълговете им и Ирландия просто стана първата от тях, която не може да си позволи да взима пари от свободния пазар.
ЕЦБ отдавна предупреждава да не се опитва създаване на процедура по спиране на дълговите плащания от една държава в момент, когато пазарите са толкова изнервени. Меркел обаче знае, че именно в криза закъсалите правителства са по-послушни. Новият механизъм трябва да е готов, ратифициран от 27-те и заработил преди парламентарните избори в Германия през октомври 2013 г. С твърдия си тон тя разклати няколко правителства, но натрупа точки пред избирателите си.
Самите германци като че ли вече не вярват, че фискалните правила в ЕС са достатъчни за дисциплиниране на безотговорните правителства, каквито безспорно ще има и в бъдеще. Меркел знае, че не може да се върне при тях с искане още веднъж да бръкнат в джоба си за поредната закъсала държава от периферията на еврото. Затова тя иска създаването на нова колона на стабилността в еврозоната.
Вярно, че с идеята, че накрая винаги някой ще се притече на помощ, авантюристични политици може да продължат да пръскат пари, но също така е вярно, че инвеститори и кредитори ще правят ясно разграничение на рисковете между отделните държави в зоната на иначе единната валута.
Ами ако на другите страни в ЕС не им харесват германските условия и действия? Няма проблем - казва германски представител, цитиран от Катинка Бариш - ако другите искат, да си направят фонд за спасяване без нас, ние нямаме проблем.
Предисторията

90-те години - ражда се келтският тигър: бум на икономиката, ниска безработица, силен износ, ниски данъци привличат инвестиции
1999 - приема еврото, кредитирането изведнъж става много по-евтино
05.2008 - Браян Коуън е избран за премиер, правосъдният министър Браян Ленихан поема финансите
09.2008 - спуква се имотният балон, Ирландия първа в еврозоната влиза в рецесия, след рухването на "Леман брадърс" правителството защитава банките с държавни гаранции за €485 млрд.
01.2009 - национализира се Anglo Irish Bank, в три банки се инжектират €5.5 млрд.
03.2009 - S&P първа сваля рейтинга на страната от ААА на АА+
12.2009 - финансовият министър Ленихан се кълне, че е минало най-лошото
09.2010 - кабинетът разкрива, че спасяването на банките ще погълне над €50 млрд.
10.2010 - правителството обявява 4-годишен план за спестяване на €15 млрд.
Това няма да спаси Португалия

Спасителният пакет за Ирландия може за кратко да успокои пазарите, но не гарантира, че Португалия няма да е следващата страна от еврозоната, която ще поиска международно финансиране, се казва в анализ на агенция "Ройтерс".
"Ако намерим правилния отговор на ирландския проблем, тогава има големи шансове да се предотврати разпространяването на проблема в други страни", заяви германският финансов министър Волфганг Шойбле.
Повечето анализатори обаче са скептично настроени, защото проблемите на задлъжнелите европейски държави не са еднакви.
Дълговите затруднения на Ирландия например са следствие от огромните разходи на правителството за спасяване на банките в страната. Основните проблеми на Португалия пък са липсата на икономически растеж и слабата конкурентоспособност.
Изводът на анализаторите е, че трябва да се търси единно и задълбочено решение на проблема, а не да се спасяват държавите поотделно.
Дъблин продаде независимостта си

Като принудиха Ирландия да поиска спасителен пакет, големите икономики от еврозоната грубо преследват личните си цели. Това са изводите от анализ за "Уолстрийт джърнъл" на Ъруин Стелцер - директор на звеното за икономико-политически изследвания на американския институт "Хъдсън".
Той признава, че банките са големият проблем на Ирландия, но смята, че тя съвсем не е в безнадеждно положение. Въпреки това Дъблин водеше "предварително изгубена битка с ордите на Брюксел, въоръжени с компютри и таблици, които превзеха финансовото министерство и поеха контрола над ирландската фискална политика". Горката Ирландия не намери подкрепа, защото никой не смее да се изправи срещу Германия и Франция, натискащи да се вдигне корпоративният данък. Банките на Великобритания пък си преследват интереса, защото са излели десетки милиарди в съседната страна. Твърди се, че проблемът може да плъзне към Португалия или Испания, но това не е така - преките чуждестранни инвестиции в Ирландия са на 7-годишен връх, а работната ръка е относително евтина, говори английски и е квалифицирана.
Как ще бъде спасена Ирландия

- Финансовите министри на ЕС решиха страната да ползва два фонда. От Европейския механизъм за финансово стабилизиране (ЕМФС) могат да бъдат отпуснати до 60 млрд. евро, идващи от Европейската комисия, т.е. без да е нужно квалифицираното мнозинство на страните от ЕС. Други средства ще постъпят от Европейския фонд за финансовото стабилизиране, подкрепен с държавни гаранции за 440 млрд. евро. МВФ е готов да отпусне няколкогодишен заем на стойност половината от отпуснатия от ЕС. Ирландия може да се възползва и от междуправителствени кредити - Великобритания и Норвегия (те са извън еврозоната) обещават да помогнат с милиарди евро.
- Първо ще постъпят средствата от стабилизационния механизъм. ЕМФС не е ползван досега, но се предполага, че парите ще бъдат отпуснати три седмици след подаването на заявлението.
- ЕС и МВФ може да поставят условия и да поискат Дъблин да вдигне смятания досега за неприкосновен нисък корпоративен данък от 12.5%, както и да предприеме отбягваните до момента още по-драстични икономии. Правителството ще обяви в сряда как точно ще спести 15 млрд. евро до 2014 г. Още преди ЕС да го поиска, Дъблин заяви, че от 2012 г. няма да действа споразумението с профсъюзите да не се съкращават повече служители и заплати.
-  Разходите по заема вероятно ще бъдат определени според пакета за Гърция - с променлива и фиксирана лихва, но средно около 5%.

Процедурата

- Молба до ЕК и проект за реформи, които ще бъдат изпратени до Еврокомисията и ЕКОФИН.
- ЕК и ЕЦБ ще направят оценка на молбата и ще препоръчат ЕКОФИН да я приеме или отхвърли.
- Министрите на ЕС ще гласуват по предложението на комисията с квалифицирано мнозинство.
- Ако вотът е положителен, министрите ще определят колко пари ще получи Ирландия, на какви траншове и кога и ще определят условията за помощта. Условията ще се съгласуват с ЕК и ЕЦБ.
- ЕК и Ирландия подписват меморандум.
- ЕК ще набере парите от пазара чрез емисия облигации. Като залог ще използва бюджета на ЕС. ЕК ще изплаща траншовете на Ирландия.
- Средствата от МВФ ще бъдат отпуснати, след като ЕК установи, че финансовите възможности в механизмите на ЕС са изчерпани.
- Парите се изплащат на траншове, след като редовни проверки от комисията установят, че Ирландия извършва обещаните реформи.