В Шанхай са най-умни

25% от 15-годишните в Шанхай са демонстрирали напреднало математическо мислене при 3% средно в останалите страни Образът на света, разделен на богати и високо образовани и бедни и ниско образовани, вече не е актуален Анхел Гурия, генерален секретар на ОИСР |
15-годишните ученици от Финландия и Южна Корея се справят най-добре с четенето в световен мащаб според тазгодишното изследване PISA на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР).
Най-високият резултат обаче е отчетен в китайската провинция Шанхай, която за пръв път се включва в проучването, но като отделна област, а не държава. Повече от 25% от 15-годишните в Шанхай са демонстрирали напреднало математическо мислене, както и умения да решават сложни задачи. Средният процент на добрите математици в останалите държави е едва 3. Китайската провинция има най-високите резултати и в природните науки.
В класацията за четенето следват Хонконг, Сингапур, Канада, Нова Зеландия, Япония и Австралия. Тези държави са показали резултати над средното за ОИСР ниво от 494 точки. Близко до средното се представят САЩ, Швеция, Германия, Ирландия, Великобритания, Дания, Унгария.
Най-лош е резултатът на Киргизстан - 314 точки. Това означава, че разликата между най-добрия и най-лошия е 242 точки, които според критериите на PISA се равняват на шест учебни години - т.е. нивото на 15-годишните в Киргистан отговаря на 9-годишните във Финландия.
"Добрите образователни резултати са силна предпоставка за бъдещ икономически растеж на страните", заяви генералният секретар на ОИСР Анхел Гурия. "Въпреки че държавните приходи и образователните постижения са свързани, изследването показва, че две страни с близки нива на икономически просперитет показват съвсем различни резултати. Това показва, че образът на света, разделен на богати и високо образовани и бедни и ниско образовани, вече не е актуален", обясни той. Така например в Южна Корея, която е най-добре представящата се държава в рамките на ОИСР, брутният вътрешен продукт е под средното ниво за страните в организацията.
Най-голям напредък в резултатите при четенето показват Чили, Израел и Полша, следвани от Португалия, Южна Корея, Унгария и Германия. Чувствителен прогрес по математика имат учениците от Мексико, Турция, Гърция, Португалия, Италия и Германия.
Най-големи подобрения по отношение на природните науки са постигнали 15-годишните в Турция, Португалия, Южна Корея, Италия, Норвегия, САЩ и Полша. Германският образователен министър Анете Шаван заяви, че резултатите на учениците във Федералната република са много добри. Според нея заслугата за по-доброто представяне спрямо 2006 г. е предимно на учителите.
Изследването PISA разграничава резултатите на момчета и момичета и отчита влиянието на броя ученици в един клас, заплатите на преподавателите, автономността на училищата при разпределянето на бюджета.
Според проучването във всяка изследвана страна момичетата се справят с четенето по-добре от момчетата, като средната разлика е една учебна година и се задълбочава в държави като Франция, Израел, Южна Корея, Португалия и Швеция. Това се дължи на по-малкото удоволствие, което момчетата намират в четенето, както и на задължениeто да четат през свободното си време, твърдят изследователите от PISA.
Други изводи
- Според проучването държавите, в които повече ученици повтарят класове, традиционно показват по-ниски резултати и има най-голяма разлика между деца от бедни и богати семейства. Това е най-срещано в Белгия, Франция, Люксембург, Португалия и Испания
- Училищата, където има добра дисциплина и по-добри отношения между учител и ученик, показват по-добри резултати в четенето
- Няма съществена разлика между държавните и частните училища
- Процентът на 15-годишните, които казват, че четат за удоволствие, от 69% през 2000 г. е спаднал на 64% през 2009 г.
- Канада, Финландия, Южна Корея и Япония се справят най-добре в предоставянето на еднакво образование за младежите, докато в Турция, Словения, Израел и САЩ има по-голяма разлика между училищата.