Проучване на "Ърнст енд Янг": Европейските компании нехаят за корупцията и измамите

Проучване на "Ърнст енд Янг": Европейските компании нехаят за корупцията и измамите

Годишното проучване на "Ърнст енд Янг" сред големи европейски компании за нагласите към корупцията и измамите показва, че над една  трета от анкетираните служители са готови да предложат пари, подаръци или да платят за забавления в името на това да спечелят определена сделка.
Почти половината служители не са и чували компанията им да има някакви мерки за борба с корупцията. Всяка десета изобщо няма такъв план.
Налице е масово толериране на неетично поведение до най-високите етажи в компаниите
Според разпространеното през май в Лондон проучване най-склонни да предложат подкупи са служителите в Гърция (44%) и Русия (39%), а най-малко - тези в Норвегия (6%). Интервютата са направени през първите два месеца на 2011 г. сред 2365 служители в 25 държави на всички равнища - от заводските цехове до кабинетите на началниците.
65% сочат, че в Европа корупцията е масова, но едва около 25% признават, че я има в техния сектор
Компаниите им са листвани на борсата, мултинационални или с над хиляда служители. България единствена от новите членове на ЕС не е включена, но пък интервюта са направени в Хърватия, Русия, Украйна и Турция.
Като цяло две трети смятат, че даването и получаването на подкупи е масово разпространено в страните им и средно 40% (33% в Западна и 49% в Източна Европа) казват, че проблемът се е влошил през последните две години заради глобалната криза.
Намаляват корпоративните мерки срещу корупцията, въпреки че изкушенията за измами и преследването им от регулаторите са по-големи от всякога
Анализаторите на "Ърнст енд Янг" наблюдават любопитно разминаване в мнението, че корупцията е масова в държавата (62%) и че е повсеместна в техния сектор (28%). Тази сериозна разлика вероятно разкрива, че анкетираните са прекалени оптимисти за размера на корупцията в техния сегмент от икономиката. Едно от възможните обяснения е, че медиите отразяват предимно шумни случаи на корупция по върховете на властта, но рядко разказват какво става не ниските етажи на властта и икономиката.
ВИНАТА НА НАЧАЛНИЦИТЕ
Резултатите показват, че според служителите техните ръководители не са ефективни в борбата с корупционните практики. Нещо повече - една четвърт от отговорилите казват, че не вярват, че началниците им се държат етично.
40% сочат, че заради кризата корупцията се е увеличила
Почти 60% посочват, че очакват ръководството да си затваря очите за някои неща в името на това да постигне поставените задачи.
Сред мениджърския състав този дял е около 50%. Притеснителното е, че малцина правят разлика между това да погазиш морала в името на оцеляването на бизнеса и приемането на подкупите като нормална практика, когато рисковете за съществуване на компанията са преминали.
64% смятат, че през следващите 12 месеца положението няма да се подобри, над 30% очакват нови съкращения на персонал
"Заключенията ни би трябвало да предизвикат тревога сред директорите в европейските компании. Нехайството по отношение на измамите, подкупитеи корупцията в комбинация със съкращаването на разходите създава допълнителен риск", коментира Дейвид Стулб от "Ърнст енд Янг" в официалното съобщение за анкетата.
Много компании трябва да сторят доста повече за създаване на среда на нетърпимост към корупцията, препоръчват от "Ърнст енд Янг". Персоналът не знае почти нищо по тази тема, около 80% не са били информирани и обучавани, половината смятат, че антикорупционните мерки при тях се спазват, 45% - че мерките са адекватни, и 43% не знаят към кого точно да се обърнат, ако забележат нарушение.
60% определят свиването на разходите като най-голямо предизвикателство
Само една трета смятат, че антикорупционната политика на компанията съдържа ясни инструкции и правила, и също толкова признават, че едва ли един план ще промени поведението на колегите им. Фактът, че всеки четвърти член на управителен съвет твърди, че "трябва повече гъвкавост към местните изисквания", вече е повод за притеснение.
Разбивката по държави също носи тревожни резултати. Само 26% от служителите във Великобритания и под 20% в страни като Франция и Германия са били обучавани за борба с корупцията. В същото време е очевидно, че персоналът смята, че ръководството трябва да създаде и прилага антикорупционни мерки - цели 75% смятат, че членовете на бордовете трябва да са лично отговорни за случаите на измама, даване и получаване на подкупи в компанията.
ПОВЕЧЕ НАДЗОР И НАКАЗАНИЯ
Разочарованието на служителите от техните ръководители си личи и в утрояването от 13% през 2009 г. на 45% в наши дни на хората, призоваващи за повече надзор от регулаторните органи. 77% от анкетираните искат регулаторите да сторят повече за намаляване на рисковете от корпоративни измами и корупция и най-силните гласове за това се чуват от страните, пострадали най-тежко от финансовата криза.
25% - само толкова смятат за сериозен проблем натиска да прилагат нови регулации.
Над 80% от анкетираните в Португалия, Ирландия, Испания и Гърция биха искали засилен контрол. На този фон от другата страна на Атлантика през 2010 г. са били наложени рекорден брой санкции за корупция в корпорациите и с плащането на стотици милиони долари бяха уредени извънсъдебно седем от десетте най-големи досега преследвания за измами и корупция в историята на САЩ, засягащи и компании с централи извън страната.
Анкетата в Европа пък показва още, че според 68% регулаторите не искат или не са ефективни в преследването на корупция. Обяснението на анкетираните е, че според 53% от тях корупцията просто е прекалено масова, за да бъде преборена, 30% - че регулаторите нямат достатъчно законови лостове (но 70% не виждат как нови регулаторни закони ще повлияят на икономическия растеж), а 28% - че не им достигат ресурси.
В момент, когато в Европа се съкращават бюджетни разходи, ситуацията с регулаторите ще става още по-лоша, посочват от "Ърнст енд Янг". В същото време има и други средства за борба, като например законът "Дод-Франк" от 2010 г. в САЩ. Съгласно него информатор от която и да е държава, разкрил подозрително поведение на американска публична компания, може при определени случаи да получи като парична награда 30% от всяка свързана със случая глоба в размер над 1 милион долара.
Външният натиск от закони и регулатори не е единственият стимул за повече чистота в деловите отношения. Според анкетата 57% казват, че некорумпираната компания има пряка търговска изгода от тази си репутация, защото другите предпочитат да работят за нея или с нея. От анкетираните 45% отговарят, че не искат да са служители на компания, въвлечена в шумен корупционен процес, а 53% не искат да работят с корумпирани доставчици или партньори.
"Европейските компании трябва да се пробудят от резултатите на това проучване. Намаляващото внимание към мерките срещу корупцията и продължаващото толериране на неетично поведение неизбежно увеличават рисковете от измами, рушветчийство и корупция. Енергичните усилия в тази посока спешно трябва да станат приоритет на ръководството и бордовете на директорите, включително защото ще бъде прието добре от служителите и акционерите", казва в заключение Дейвид Стулб.
КАК СЕ НАВЛИЗА НА НОВ ПАЗАР
Една трета от анкетираните сочат, че навлизането на нов пазар носи рискове за компанията им от корупция. Как се прави предварителна оценка на този риск:
- доколко ще има контакт с властите (обществени поръчки, разрешителни и т.н.)
- кое на новия пазар се смята за приемливо и как то съответства на международните норми (настаняване, пътни разходи, подаръци и забавления)
- нужни ли са посредници за вършенето на бизнес и печеленето на договори
- при оценка на посредници/консултанти: репутацията им, ръководна и управленска структура, вътрешен контрол, одитни практики (може да се окаже, че вие плащате подкуп, без да знаете)
- организационни нужди за правене на бизнес и подробна информация какви точно са те.
ПРОБЛЕМИТЕ С ГЕРМАНИЯ
Германия често е сочена като пример за борба с корупцията. През 2010 г. 71 фирми и лица са наказани за даване на подкупи в чужбина. По данни на ОИСР в САЩ броят им е 102, в Италия - 39, във Великобритания - 5. В същото време корпорации като "Сименс" бяха обект на огромни корупционни скандали в Европа, а малко германски компании прилагат антикорупционни практики.
- едва 50% от  анкетираните от "Ърнст енд Янг" германски фирми имат кодекс за корпоративно поведение и политики срещу корупцията - под 25% казват, че в компаниите им има обучение за борба с корупцията, и едва 15% - че са минали такъв курс.
- по-малко от 50% смятат, че има ясни наказания за подобно нарушение
- за 44% от анкетираните германци етичното поведение играе някаква важна роля в оценката на това как си вършат работата
- по-малко от половината германски респонденти са на мнение, че бизнесът ще спечели от етичното поведение
ЗАЩО РАСТЕ КОРУПЦИЯТА В КОМПАНИИТЕ
- битката с конкуренцията е изострена заради продължаващата криза
- мнозина буквално се борят за оцеляване заради икономическа и
политическа нестабилност
- все по-трудно се спазват трите фундаментални източника на растеж:
навлизане в нови пазари, създаване на нови продукти или услуги,
развитие на нови умения с цел предлагане на по-добри или по-евтини продукти.
- основен приоритет на бизнеса си остава съкращаването на разходи