Рекламите на junk food засилват детския апетит

Телевизионните реклами на т.нар. junk food* наистина засилват апетита на децата за този вид храна, особено ако те прекарват много време пред телевизора. Това са показали резултатите от наскоро завършило проучване, съобщава Ройтерс.
Заключенията от изследването се публикуват в атмосфера на все по-многобройни призиви за забрана на рекламите насочени към деца за този тип нездравословна храна. Последното подобно становище е на Американската академия по педиатрия, която даде гласност на позицията си в понеделник.
*junk food - Терминът се употребява за храни съдържащи нездравословни съставки като например твърде голямо количество сол, захар и мазнини, и които носят известен риск за здравето при честа употреба. За пръв път понятието e използвано през 1972 г. |
В проучването са участвали деца на възраст от 6 до 13 години. Учени, ръководени от Ема Бойланд от Университета в Ливърпул, са установили, че гледането на DVD съдържащо реклами на fast food и junk food е изострило апетита за сладки и мазни храни.
Децата са имали по-силно желание да консумират сладки и мазни храни, след като са гледали въпросните реклами в сравнение с времето, когато са гледали реклами за играчки. Това заключение е особено валидно за деца, които гледат много телевизия, а "много" е дефинирано от учените като над 21 часа седмично.

В същото време изследователите посочват, че рекламите имат сравнително слаб ефект върху средният брой хранителни продукти, които децата искат "веднага, незабавно, на момента". "Никога няма да бъде възможно да се демонстрира в експериментално проучване, че рекламирането на определен вид храна спомагат за напълняването. Просто има твърде много променливи, които не могат да бъдат обхванати", пише Бойланд.
От друга страна, коментира Ройтерс, много проучвания не са успяли да покажат директна връзка между желанието на децата да искат и ядат повече хранителни продукти, след като са гледали реклами за тях.
"Това проучване потвърждава натрупващият се и постоянен ефект от маркетинга на хранителни продукти: колкото повече децата гледат телевизия, толково повече те са възприемчиви към рекламите", заявява Лори Дорфман, която е директор на Berkeley Media Studies Group в Калифорния. Тя е изследвала маркетинга на хранителната индустрия насочен към децата.
"Всичко това можеше да не е чак толкова лошо, ако рекламите предлагаха най-добрите продукти на компаниите. Случаят обаче не е такъв." казва Дорфман, която не е взела участие в конкретното проучване. Тя отбелязва и, че сега децата, освен на традиционния домашен телевизор, гледат телевизия и на компютри и мобилни апарати.
Според нея родителите трябва да ограничат времето, което децата прекарват пред екрана, но добавя, че те имат нужда от помощ.
"Не е честно да се очаква, че родителите сами ще могат да се изправят срещу 2-та млрд. долара, които хранителната индустрия харчи всяка година, за да изкушава децата със забавни, неустоими реклами за сладки, мазни и солени храни", завършва тя.