Сбогом на страхотната антика, наречена совалка
Когато САЩ започнаха преди десетилетия програмата си за космическа совалка, целта бе да се създаде "работен кон", който да направи пътуването до околоземна орбита нещо рутинно и да победи СССР в битката за господство в космоса.
Това, което се получи, е машина с 2.5 милиона части, способна да се изкачва в небето 9 пъти по-бързо от изстрелян куршум.
Совалката стана и първият космически апарат за многократно използване, способен да планира обратно към Земята като самолет.
"Навремето това бе изключително авангардно. На совалката се гледаше като голям скок напред", коментира шефът на историческия отдел на НАСА Бил Бари.
Дотогава космическите апарати не се връщаха. Човечеството не бе отишло по-далеч от балистичните ракети със спускаема капсула, която се приводнява в океана или с парашути каца на сушата.
Сега отново се връщаме към тази фаза, защото след 30 години и 135 полета програмата за космическата совалка ще стане през август част от историята.
Последният полет на "Атлантис" е насрочен за 8 юли от Космическия център "Кенеди" в щата Флорида.
Когато тази совалка се прибере, тя ще се нареди сред останалите от програмата, разпределени в няколко музея в САЩ.
НАСА се отказа от совалките, защото те остаряха технологично и полетите им станаха твърде скъпи. Освен това целта на космическата агенция е да построи нещо ново, което може да стига по-далеч от околоземната орбита.

За да добиете представа каква антика е совалката:
- когато през април 1981г. излита първата ("Къламбия"), музиката се продаваше на касетки, не съществуваха дотком компании, а в САЩ нямаше мрежа за мобилни телефони за масовата публика
- IBM представи първия си персонален компютър 4 месеца по-късно - настолна машина с тегло от 9.5 кг (без да се броят харддискът и клавиатурата), имаше 16-битова операционна система MS-DOS 1.0.
- дизайнът на совалката е от 70-те години: президентът Ричард Никсън дава зелена светлина за програмата през 1972 г. - едва 15 години след като СССР е изстрелял първия в света изкуствен спътник на Земята, с което е даден стартът на космическата ера.
"Совалките бяха наистина нещо зрелищно", споделя историкът Бари. "Юли ще е един много тъжен месец заради последния полет. Обичам програмата, съжалявам за края й, но и мисля, че е време да затворим тази страница."

В историята на програмата са построени 5 совалки, последната от които е "Индевър" (1992). Дизайнът им леко се променя всеки път и с годините непрекъснато се правят подобрения. Външните резервоари за гориво стават по-леки и по-здрави. Основните двигатели се обновявани няколко пъти, за да станат по-безопасни.
След гибелта на 7 астронавти в трагедията с "Чалънджър" през 1986 г. е добавена система за евакуация на екипажа.
Тоалетните и апаратурата за преработка на въздуха са усъвършенствани, за да може екипажът да престоява в космоса по-дълго от първоначално предвидените по проект 7 дни.
Но основната структура остава същата, допълва Бари.
"Много от използваните около 2.5 милиона части са подменяни, но не и променяни драматично. Предполагам, че последната совалка не се различава съществено от първата."
Совалката така и не успява да реализира мечтата на президента Никсън да се превърне в стабилен и евтин товарен кон, който да лети едва ли не всяка седмица. Предполагало се е, че с нея ще може да се изкачват в орбита обикновени хора, на които не се налага да прекарват години в сурова подготовка. Астронавтите от совалката вече нямало да бъдат яките мъже от първите години на НАСА.
До катастрофата с "Чалънджър" НАСА включваше в полетите политици, саудитски принц и други цивилни. В експлозията от 1986 г. загина Криста МакОлиф, която щеше да е първата учителка, летяла в космоса.

Оказа се, че совалките така и не станаха толкова безопасни, колкото се е предвиждало. НАСА изгуби през 2003 г. още 7 астронавти, когато "Къламбия" се запали и разпадна при навлизането обратно в атмосферата.
Програмата реализираше средно едва по 4-5 полета в годината и те изобщо не бяха евтини.
Първоначалният дизайн е променян, за да се удържат разходите по строителството в рамките на предвидените бюджети, но не спряха да се увеличават оперативните разходи, обяснява Бари.
Трудно е да се изчисли колко пари е погълнала програмата за цялата си история. В публикация в сп. "Нейчър" от 7 април тази година учени от Университета на Колорадо-Боулдър все пак пресмятат, че вероятно става дума за 196.5 милиарда долара (според курса от 2010 г.)
Все пак трябва да се признае, че совалките надминаха очакванията в няколко посоки, настоява Бари. Те позволиха на астронавтите не само да пускат спътници, но и да ги хващат, ремонтират и връщат обратно в орбита.
Може би най-ценното е, че НАСА можеше така редовно да обновява орбиталния телескоп "Хъбъл", който за 21 години даде спиращи дъха снимки, променили сериозно възприятията на астрономите за Вселената.

С огромния си товарен отсек совалките позволиха на САЩ и партньорите им да изградят Международната космическа станция (МКС), макар и не по начина, по който едва ли някой си е представял при стартирането на този проект през 1984 г. в мандата на президента Роналд Рейгън.
Първоначалната цел на САЩ бе да надминат СССР, като построят по-голяма и по-модерна орбитална лаборатория от съветската "Мир". Днес конкуренцията между съперниците от Студената война се смята за нещо добро за цялата космическа програма, довело до обширно международно сътрудничество в мирното изучаване на космоса.
"Нямаше да отидем на Луната, ако те непрекъснато не ни сритваха по задниците през 60-те години", признава Бари, който е ръководил отдела на НАСА за връзки с Русия.
При рухването на СССР през 1991 г. американците осъзнаха, че съветската космическа програма беше едно от много добрите неща, допълва той.
Днес бившите врагове са партньори в космоса. Русия ще извежда астронавтите до МКС с капсулите "Союз", докато се появи следващото поколение американски космически кораби.
