Скандалът намалява влиянието на Мърдок на Острова

Скандалът намалява влиянието на Мърдок на Острова

Скандалът намалява влиянието на Мърдок на Острова
На острова 80-годишният Рупърт Мърдок притежава власт, с каквато не разполага на другите пазари, където работят негови компании. Скандалът с News of the World (NOTW) обаче е повратен момент за влиянието на магната върху британската политика, поне в краткосрочен план, коментира агенция "Ройтерс".
Анализът й отбелязва, че и консерваторът Камерън, и лейбъристът и бивш премиер Тони Блеър сериозно са ухажвали Мърдок, чиято подкрепа се смята за ключова за събиране на повече гласове. Твърди се, че Блеър дори е пътувал до Австралия, за да получи благословията на издателя.
Логично последното развитие на скандала с подслушването забърква не само таблоида и собственика му, но и властта. И независимо какви щети ще понесе бизнесът на Мърдок и неговото влияние на Острова, случващото се ще промени поне за известно време отношенията медии-политици.
Премиерът Дейвид Камерън обяви в петък, че ще бъде направена радикална ревизия на отношенията между правителството и медиите. Ще бъде закрита комисията за жалби срещу пресата, тъй като тя не се е справила със задълженията си, каза Камерън и уточни, че правителството незабавно ще създаде работна група, която ще разработи нови изисквания към средствата за масова информация.
Според премиера ще бъде създаден нов орган от уважавани хора и той ще проверява дали изданията отговарят на морално-етичните норми. Тази организация ще бъде независима от правителството. "Твърде дълго си затваряхме очите за това какво се случва", каза британският премиер.
Той призна, че незаконните методи, използвани от най-популярния британски таблоид, са практика и в други издания и поиска пълно разследване на отношенията между полицията и вестниците.
За Мърдок и бизнеса му обаче най-ключово в момента е какво ще се случи с дългоочакваната сделка за покупка на сателитната тв компания BSkyB, която беше получила принципна подкрепа от правителството на Камерън, но сега е сериозно атакувана и ако не бъде провалена, то ще бъде забавена (виж карето).
Австралиецът, който "владее" Острова
Мърдок, чиято медийна империя започва от издателския бизнес на семейството му в Австралия, контролира над една трета от британския вестникарски пазар. Негови са двата таблоида с най-високи тиражи – NOTW сред неделните издания и Sun сред всекидневните таблоиди, както и влиятелният Times, а също и телевизионният канал Sky.
През 1992 г. консерваторите неочаквано спечелиха изборите след кампания на Sun срещу лидера на лейбъристите Нийл Кинък. Няколко години по-късно Sun смени позицията си и зае страната на новия лидер на лейбъристите - Тони Блеър, под чието ръководство партията му убедително спечели през 1997 г. През 2009 г., през последните месеци на управлението на лейбъристкия премиер Гордън Браун, Sun оказа подкрепа на настоящия министър председател - консерваторът Дейвид Камерън.
Джонатан Тондж, професор по политически науки в Ливърпулския университет, изчислява, че независимо от падащите тиражи на вестниците те могат да повлияят на мнението на около 5% от избирателите по време на избори. Според Джордж Брок, ръководител на факултета по журналистика в лондонския Сити юнивърсити, политиците във Великобритания не е необходимо да са приятели на Мърдок, но те се страхуват да му бъдат врагове.
"Това е най-сериозната политическа криза от поколение насам (за семейството на Мърдок), но като бизнес криза тя е огромна и има много по-голямо значение за семейството, отколкото политическата криза", смята Клер Ендърс от Enders Analysis.
Ендрю Ръсел, лектор по журналистика в Манчестърския университет, е убеден, че в краткосрочен план британските политици ще се дистанцират от Мърдок и неговите медии, но в дългосрочен план империята на Мърдок е прекалено мощна, за да бъде пренебрегвана от амбициозните представители на властта.
Влиянието на Мърдок в други страни
На далеч по-разпокъсания пазар в САЩ влиянието на Хищника или Акулата (както го наричат) върху политиците е значително по-слабо, макар че десният телевизионен канал Fox News е помагал на републиканската кауза и изигра важна роля в създаването на популисткото движение "Чаено парти".
В Германия и Италия, където News Corp. притежава платени телевизионни канали, Мърдок е приеман с резерви, ако не и с открита враждебност. Опитите му да придобие германския издател Axel Springer през 60-те и 80-те години на миналия век се провалиха. В Италия Мърдок никога не е имал големи възможности за влияние срещу местния медиен магнат и настоящ премиер Силвио Берлускони, чието семейство притежава най-голямата частна медия - Mediaset.