Средната класа в Израел променя потребителските си навици

Протестите, обхванали Израел срещу поскъпването на цената на живота, се отразяват на големите вериги супермаркети заради промяна на потребителските навици, съобщи в. "Аарец". Продажбите намаляват няколко поредни месеца, а клиентите вече не са толкова лекомислени при покупките си.
Едно от най-очевидните проявления на тази нова тенденция е спадане в интереса към продукцията на водещите досега брандове.
"През юли продажбите са с 2% по-малко от очакванията ни, а от колеги чувам, че при тях може да има и 4-5% понижение", каза Юси Шалев, който е началник продажбите и маркетинга за веригата супермаркети "Тив Та’ам"
Спадът е най-голям при водещите производители. "Протестиращите обвиняват големите корпорации в поскъпването на живота и затова бойкотират основните им продукти. Хората купуват същите неща както и преди, но купуват по-малко. Компаниите твърдят, че такъв е сезонът, но аз мисля, че има връзка с протестите", коментира Шалев.
Друг високопоставен представител на голяма верига супермаркети споделя пред "Аарец", че миналият месец наистина е бил много слаб, а продажбите му са спаднали с 5%.
Т.нар. престижни супермаркети, които са известни с по-високите си цени, усещат ефекта от протестите по-силно от другите вериги. Клиентите все повече и повече предпочитат да избират магазините, които предлагат по-големи намаления.
"Юли беше катастрофален. Оборотът е по-малък от миналата година, въпреки че цените са по-високи. Очаквахме продажбите да се увеличат, но това не стана, което означава, че консумацията като цяло намалява. Хората са станали по-чувствителни – те проучват цените и продуктите и не бързат да вадят парите от джобовете си", коментира един от управителите на подобна по-скъпа верига супермаркети.
От другата страна са собствениците на по-евтините супермаркети с отстъпки. Рами Леви, който управлява веригата"Шивук Хашикма", отбелязва, че всъщност продажбите му са се увеличили.
"Хората се пренасочват към нашите магазини", каза Леви. "Може да видите клиенти, които обикалят и оглеждат цените, търсят по-евтиния продукт и искат да го пробват."

Освен ориентиране към продуктите от по-нисък ценови клас израелските потребители променяли и консуматорските си навици, смятат големите вериги супермаркети.
"Юли не беше добър месец и, изглежда, ще ни е трудно и занапред", коментира друг високопоставен мениджър от нехранителната индустрия. "Продажбите намаляха с няколко процента, но все още е прекалено рано да кажем дали това ще се превърне в тенденция."
Промяната на потребителския вкус се усеща най-вече при млечните продукти и бебешките храни. Верига супермаркети посочва за "Аарец", че продажбите на тези храни са спаднали с 10% през миналия месец.
"Като цяло хората избират продукти с намаление", коментират те. "Една клиентка дойде при управителя на един от магазините и го попита цените на кои продукти се контролират от правителството. След това тя си купи само тези неща. Никога преди не се е случвало нещо подобно."
Всички социални класи в Израел са засегнати от промяната в консуматорското мислене, коментира друг мениджър на хранителна верига. Хората със среден доход също се колебаят, преди да купят нещо. "Може да кажем, че мозъците на клиентите ни сякаш са били промити. Те си мислят: "Защо да си купувам два хляба?" И след това си купуват само един."
Клиентите са ядосани, коментират мениджъри, и като цяло атмосферата в Израел не окуражава консуматорството.
"Очите им бяха отворени. Сега те стоят до рафтовете и се чудят кои неща са по-евтини в чужбина, отколкото в Израел. Навремето те изобщо не се замисляха за това. Днес те питат защо бялото сирене е по-скъпо тук, отколкото другаде, и дори заплашват да се обърнат към медиите."