УНИЦЕФ: Децата във Великобритания се намират в "консуматорски капан"

Родителите във Великобритания се чувстват безсилни пред консуматорския натиск и купуват маркови стоки и джаджи на своите деца, за да ги предпазят от тормоз и да компенсират времето, което не са прекарали с тях, сочи доклад на УНИЦЕФ, който сравнява благоденствиетo на децата във Обединеното Кралство, Швеция и Испания. Така децата се озовават в един "консуметорски капан", пише лондонският вестник "Гардиън".
Преди три години УНИЦЕФ постави Великобритания на дъното на класация за състоянието на децата в 21 индустриализирани държави по критерии като бедност, семейни отношения и здраве.
Целта на доклада е била да се намерят причините защо децата в някои държави като Швеция и Испания израстват в по-добри условия. Според резултатите децата и в трите държави са казали, че щастието им зависи от времето, прекарано със семейството и приятелите им и от дейности навън. Въпреки това родителите във Великобритания и особено тези с по-ниски доходи, са заявили, че изпитват огромен натиск да купуват материални стоки за децата си. Този натиск бил най-силен именно във финансово затруднени семейства.
За да се преодолее това, УНИЦЕФ призовава да се преприемат редица мерки. Организацията твърди, че правителството трябва да последва примера на Швеция и да забрани телевиозионната реклама, която таргетира деца, по-млаки от 12 години. Освен това на служителите и подизпълнителите трябвали да се плаща достатъчно, за да могат да осигурят на семействата си всичко необходимо, като в Лондон това означава 8.30 паунда на час.
Анита Тийсен, заместник-директор на УНИЦЕФ Великобритания, смята, че голяма част от проблема се дължи на дългия работетн ден в британските семейства. "Родителите са под напрежение да изпълнят задълженията към децата си. Те се опитват да компенсират, като им купуват маркови дрехи и обувки, както и технологични джаджи", смята тя.
В Швеция и Испания обаче подобна консуматорска култура на съществува, посочва докладът. В скандинавските страни грижите за децата са разделени по равно в семейството и времето заедно е приоритет. В Испания, където има тенденция жените да си стоят повече вкъщи, за децата се грижат и бабите и дядовците, а понякога и лелите и чичовците.
"Консуматорската култура във Великобритания контрастира ярко със Швеция и Испания, където времето със семейството е много важно, няма натиск за притежание на метериални блага и децата имат по-голям достъп до дейности извън дома", пише в текста.
Докладът посочва още, че във времена на съкращения в държавния и семейните бюджети и след погромите в редица британски градове, местните власти трябва да бъдат честни за влиянието на съкращеният върху децата и да правят така, че средствата за детски площадки например и за дейности навън да са защитени.