Правителството на САЩ подели вината за петролния разлив в Мексиканския залив

Правителството на САЩ подели вината за петролния разлив в Мексиканския залив

Правителството на САЩ подели вината за петролния разлив в Мексиканския залив
Reuters
Вината за най-тежката екологична катастрофа в историята на САЩ – петролния разлив в Мексиканския залив през миналата година, е поделена между BP и нейните партньори Halliburton и Transeocean, установи правителствената комисия на САЩ.
Докладът й е публикуван на сайта на Бюрото по управление на океанските енергийни ресурси.
Взрив на офшорната платформа Deepwater Horizon през април 2010 г. уби 11 работници и причини разлив на 4 млн. барела петрол във водите на залива. Запушването на теча продължи три месеца и бе постигнато след сложна инженерна работа под водата.
Експлозията е била "резултат от лошо управление на риска, промени в плана в последния момент, неспособност да се проследяват и да се даде навременен отговор на промените във важни показатели, неадекватна реакция за контрол на кладенеца, недостатъчно обучение за реакция в извънредни ситуации от страна на компаниите и отговорните лица", се казва в доклада.
Като отговорна за безопасността на платформата е посочена петролната компания BP, която е управлявала платформата и е разработвала петролното находище "Макондо" под аренда. Швейцарската компания Transocean, собственик на находището, е била отговорна за безопасността на операциите и сигурността на хората, а американската фирма Halliburton, която се е занимавала с ликвидиране на последиците от аварията, има вина за лошото циментиране на кладенеца, се посочва в доклада.
В разследването на американското правителство особено се подчертава вината на BP и Transeocean, които били допуснали груби нарушения в операциите по сондиране и организация на работата на платформата.
Като основна причина за аварията се посочват "системни пропуски в управлението на сондажните работи, рисковани мерки от страна на ръководството и липсата на надлежен контрол върху техниката за безопасност".
Очаква се новият доклад да бъде използван в съдебните битки, които водят помежду си замесените компании, както и да послужи като основание за повдигане на нови обвинения от американското правителство срещу тях, посочва Би Би Си.
За ликвидиране на последиците от аварията BP досега е заплатила 8 млрд. долара, но се очаква разходите й достигнат няколко десетки милиарда в бъдеще.
През април 2011 г. британската компания заведе дело срещу Transocean за причинени щети на стойност 40 млрд. долара, което слага началото на продължителна съдебна битка за споделяне на разходите, покривани до момент единствено от BP.
Halliburton и BP също водят помежду си няколко дела.