Революционерите в Либия дължат $1 млрд. за гориво

Временно управляващите в Либия са внесли гориво на стойност 1.6 милиарда долара по време на шестмесечната революция в страната и все още трябва да изплатят 890 милиона долара от тази сума, съобщи министърът на петрола и финансите във временното правителство, цитиран от "Ройтерс".
"Ще платим с предимство на държавите и приятелите, които ни помогнаха", каза министър Али Тархуни пред репортери.
Преработени петролни продукти, като напр. бензин и дизел, са били доставени на бунтовниците предимно чрез нефтената компания Agoco, която ги е закупувала от търговски къщи като Vitol. Катар е предоставил на бунтовниците дарение, а Турция заем на горива. Два товарни кораба с петрол, които са пътували за силите на Кадафи, са били задържани от бунтовниците и принудени да акостират в контролираните от тях пристанища.
Либия е изплатила 660 милиона долара, от които 400 милиона във валута, а останалите 260 милиона в различни видове суров петрол.
По време на конфликта Либия е внесла 600 хиляди тона бензин, 830 хиляди тона дизел, 410 хиляди тона тежко котелно гориво, 45 хиляди тона газ и 20 хиляди тона самолетно гориво.
На пресконференцията Тархуни също така съобщи, че в момента Либия произвежда 400 хиляди барела на ден, предимно от находищата на компанията Agoco. Очаква се през идните седмици тази цифра да нарасне заедно с възстановяването на добива от други петролни находища, пострадали от войната.
"Ройтерс" съобщава, че германската компания Wintershall, част от концерна BASF, планира да възобнови добива от находищата си в източната част на Либия. Производството е достигало 100 хиляди барела на ден преди войната. В сряда италианската нефтена компания Eni започна да възобновява работа в западната част на страната, съобщават източници от временното правителство в Либия.
Доставките за Европа на либийски петрол могат да бъдат възобновени най-рано в края на ноември или началото на декември, съобщи също така Тархуни. Петролопроводът към Европа "Грийнстрийм" се захранва от находището Уафа, което е разработвано от италианската Eni.