Защо са спокойни германците в разгара на кризата
В еврозоната може и да има криза, но тя не вълнува германските търговци. Те очакват добър сезон, тъй като коледните пазари в градовете на Федералната република са препълнени, а продажбите на меденки, греяно вино, традиционни дървени играчки и коледна украса нарастват. Финансовите пазари в Европа и света може и да изживяват най-големия шок от фалита на "Леман брадърс" насам, но стабилността в германското потребление е налице, пише "Файненшъл таймс".
Спроед проучване на Института за изследване на потреблението GfK индексът на потреблението в Германия е нараснал от 5.3 до 5.4 през ноември, а експертите очакват още повишение през декември. Средностатистическият германец ще похарчи 241 евро за коледни подаръци, което е малко по-малко от сумата през 2010 г. Според проучване на германската обществена телевизия ARD, цитирано от списание "Шпигел", 55% от германците на се чувстват лично засегнати от кризата.
През 2011 г. икономическият ръст във федералната република беше близо 3%, а безработицата достигна рекордно ниско ниво. |
До голяма степен това се дължи на отличното представяне на германската икономика по време на кризата, докато страните от периферните държави в еврозоната изпаднаха в рецесия. През 2011 г. икономическият ръст във федералната република беше близо 3%, а безработицата достигна рекордно ниско ниво.
Освен икономическата стабилност друга причина за германското спокойствие е политиката, споделяна от канцлера Ангела Меркел и финансовия министър Волфганг Шойбле, че краткосрочните мерки като емитиране на еврооблигации не са правилният подход. Меркел настоява, че кризата може да бъде решена само с дългосрочни политики чрез намаляване на дълга и промени в евродоговорите с цел строга фискална дисциплина в бъдеще и населението споделя тези възгледи. Германците не харесват паническото поведение на европейските си партньори и биха искали да "изнесат" своята култура на стабилност, без да доминират над другите държави.

"Отново има позитивни чувства към Меркел", казва Манфред Гюлнер, директор на института за изследване на общественото мнение Forsa. "Хората имат усещането, че тя отблъсква надалеч кризата в еврозоната", допълва той.
Клаус-Петер Шьопнер, директор на социологическия институт Емнид смята, че при Ангела Меркел съществува т.нар. ефект Йошка Фишер (бивш министър на външните работи). Както и при Меркел, много хора не вярваха, че министърът, който носи маратонки ще се справи със задачите пред него. Именно заради ниските очаквания мнозина останаха доволни по политически стил на Меркел. "Спокойните политики винаги се приемат по-добре по време на криза", казва Шьопнер.
Макар и единната валута да е в криза, по-голямата част от германците не искат връщане към марката. |
Макар и единната валута да е в криза, по-голямата част от германците не иска връщане към марката. За разчитащата предимно на износ германска икономика еврото е по-добро решение. Социологическите проучвания показват, че подкрепата за единната европейска валута е по-голяма при по-образованите хора, което доказва, че носталгията по германската марка се дължи по-скоро на сантименталност.
