Огромен потъващ кораб заплашва да запуши важно бразилско пристанище

Огромен потъващ кораб заплашва да запуши важно бразилско пристанище

Потъващият кораб "Пекин" в бразилското пристанище Понта де Мадейра
Reuters
Потъващият кораб "Пекин" в бразилското пристанище Понта де Мадейра
Най-големият кораб в света, пренасящ желязна руда, не е в състояние да плава и може да потъне в бразилското пристанище Понта де Мадейра, където най-големият производител на желязна руда в света Vale зарежда 10% от глобалните си доставки, съобщи "Ройтерс".
Корабът "Пекин", собственост на Vale, е 361-метров плавателен съд, който може да пренася до 400 000 тона желязна руда. Операторът на кораба STX Pan Ocean е съобщил, че корпусът на кораба е бил пропукан.
Ако той потъне или не успее да продължи по някакви други причини, корабът може да затвори цялото пристанище, което обслужва 10% от всички доставки на желязна руда в света по вода.
Инцидентът е повод за притеснение за Vale, която има многомилионен план за построяване на 35 гигантски товарни кораба за пренос на желязна руда с цел конкуренция на австралийските производители в Китай, който е най-големият консуматор на желязо в света.  
Компаниите Vale, BHP Billiton и Rio Tinto контролират повече от две трети от целия трафик по вода на желязна руда в света, който се изчислява в размер на около 1 милиард тона на година.
"Потъването на кораба е най-лошият изход от ситуацията", каза говорител на STX Group, чиято дъщерна фирма е STX Pan Ocean. "Вярваме, че нещата не са чак толкова сериозни."
Товарният кораб "Пекин" пренася достатъчно желязна руда за построяване на 3.5 моста като "Голдън гейт" в Сан Франциско. Цената на рудата според стоковите цени в понеделник е била 53 милиона долара.
Очаква се "Пекин", който плава под знамето на Панама, да бъде преместен на друго място за поправка, гласи изявлението на Vale, разпространено в понеделник.
"Корабът няма да попречи на доставките на желязна руда, ако успее да се премести от пристанището бързо," казва Греъм Трейн, стоков анализатор в банката Macquarie в Шанхай, цитиран от "Ройтерс".  
"Ако обаче не успеят, това ще е сериозен проблем, защото в момента всичко работи на 100%", смята анализаторът.