Католиците са по-склонни да се споделя богатството

Католиците са по-склонни да подкрепят правителствената намеса в икономиката, отколкото протестантите, и проявяват по-силни предпочитания от тях към споделянето на богатството.
Това се казва в проучване за Европейската централна банка, цитирано от "Ройтерс".
Авторите Кристоф Бацен и Франк Бец твърдят, че теорията на Макс Вебер за ролята на протестантската етика за раждането на капитализма е била потвърдена от резултатите на техния труд. Идеите на Вебер дори са по-валидни, отколкото се смята, включително когато стане дума за избора на определени политически институции и обясняване на причините за неравенството в обществото.
"Открихме протестантски общности, които демонстрират по-голямо неравенство в доходите", посочват авторите. "В сравнение с римо-католиците, реформираните протестанти проявяват по-малко симпатии към преразпределение на богатството или към държавната намеса в икономиката."
Бацен и Бец обаче допълват, че въздействието на религията върху доходите не е толкова значително.
Според тях идеите на Макс Вебер по-добре обясняват икономическото развитие от тези на Карл Маркс, смятащ, че културата отразява икономическото състояние.
"Религията не е, както би искал Маркс да вярваме, "опиум за народите", но може със собствената си сила значително да промени предпочитанията на хората - както тези, отнасящи се за самите тях, така и за засягащите обществото", се казва в проучването.
В своята прочута работа от 1904г. "Протестантската етика и духът на капитализма" Макс Вебер казва, че е по-вероятно протестантите да възприемат упоритата работа като път към спасението на душата им и че това е стимулирало натрупването на богатство.
Проучването за ЕЦБ се появи малко след като Ватикана призова за дълбоки реформи на световната икономика и създаването на глаболна етична власт, която да регулира финансовите пазари и да поддържа солидарност между богатите и бедните икономики. Според Светия престол финансовата криза е разкрила "какъв масов характер са придобили "егоизмът, колективната алчност и трупането на стоки".
Интересът към идеите на Макс Вебер се засилва през последните години, като учените се опитват да намерят по-убедителни факти, че религията или вярата може да влияят върху икономиката. Известно е, че изповеданията, създаващи доверие и тесни връзки в общността, помагат за развитие на кредитирането и търговията. Това е познато още при монашеските имения от Средновековието, от квакерите от ХVІІІ век, доминирали британските финанси, или ортодоксалните евреи в Ню Йорк, държащи търговията с диаманти.
Вярата е свързана с такива важни елементи като грамотността, която традиционно е била по-висока сред протестантите, но е само един от факторите, влияещи на просперитета. Важни са още правната защита на личната собственост, технологичното познание, гражданските институции, които стъпват на повлияни от религията ценности, но пък и нямат универсални за приложение форми.
Работата на Бацен и Бец "Маркс срещу Вебер: Влияе ли религията на политиката и икономиката" използва данни от швейцарските кантони Фрибург и Во, които са, съответно, католически и протестантски.
До ХVІ век те са религиозно хомогенна територия, но тогава започва Реформацията. Тя не само ги разделя във верско отношение, но и дава началото на калвинизма - течение, което заляга в появата на британския пуританизъм, Англиканската църква и доминиращата етика в англо-саксонския свят.
Вебер вижда теологичните корени на капитализма в това, което той нарича Аскетичен протестантизъм, включващ калвинизма, пиетизма, методизма и различни баптистки секти, но не и германското лутеранство.
Аскетичният протестантизъм окуражава трупането на богатство, възприемано като знак за Божия благословия, и в същото време драстично ограничава консумацията, особено тази на луксозни стоки. В основен закон се превръща принипът "Който не работи, не трябва да яде", т.е. в тези общности започва да се гледа с лошо око на призивите и опитите за преразпределяне на богатството.
В изследването си Бацен и Бец доказват, че в доминиращо протестантските райони в Югозападна Швейцария одобрението за намесата на властта по този въпрос е с 13% по-малко, отколкото в католическите райони.
Това не означава, че протестантите не споделят богатството си, е че предпочитат да го правят по собствена воля, самоорганизирайки се да помогнат, а не държавата да изземва тези функции от общността.
В САЩ, например, има общности с отчетливо ниско ниво на спестяване, но не защото консумират, а защото издържат по-големи семейства и дават значителни средства за благотворителност.