Катастрофата на "Коста Конкордия" може да навреди на цялата индустрия

Катастрофата с лайнера "Коста Конкордия" край бреговете на Италия не е само бедствие за собствениците на кораба, но може да нанесе и по-сериозен удар над цялата индустрия, пише агенция "Ройтерс".
Луксозния кораб с водоизместимост 114 500 тона е на компанията Costa Crociere, част от Carnival Corporation & Plc, най-голяма компания за круизи в света. Потопеният лайнер бе и един от най-значителните придобивки на фирмата в печелившия европейски пазар на круизни екскурзии.
"Това е PR кошмар за марката Costa", казва Джейми Катц, анализатор на ценни книжа в инвестиционния посредник Morningstar в Чикаго. "Въпросът сега е дали това ще е удар само за Costa, или цялата марка Carnival ще пострада."
Инцидентът с "Конкордия" едва ли би могъл да дойде в по-лош момент за групата, която е изложена на ефектите от международната икономическа криза и намаляващ брой пътници. В средата на декември Carnival намаляват цените си за 2012 г. заради по-слабото търсене в Европа.
"Carnival прави голяма част от резервациите си по това време на годината. Коя компания в средата на най-товарения сезон за бизнеса иска да бъде свързвана с подобен PR", пита Катц.
Все още обаче е прекалено рано да се прогнозира пълният размер на щетите за Carnival, смята Шарон Закфия, анализатор в инвестиционната компания William Blair & Co.

Съществува проблемът, че настроенията на клиентите може да се влошат като цяло заради опасенията за сигурността. Това, както и влачещата се икономика на САЩ и дълговата криза в ЕС, може да накарат някои хора да отложат плановете си за морски пътувания.
"Всеки път като се случи нещо такова, има притеснения, че това ще се отрази на общественото мнение за сигурността на индустрията като цяло" каза Закфия, добавяйки, че индустрията обаче има добра история, що се отнася до сигурността.
По информация на италианския вестник Il Sole 24 Ore, позоваващ се на застрахователна компания, цената на кораба (450 милиона евро) е покрита от застрахователите, както и допълнителни 3 милиарда евро за задължения към пътниците и екипажа.
Друг потенциален проблем за собственика на кораба и застрахователите е вредата за околната среда. Представители на местните власти на остров Джилио, където заседна корабът, се притесняват, че горивото на кораба може да се разлее в морските води, които са природен резерват.
Световната индустрия за круизни пътувания е свидетелка на огромен растеж през последните 40 години. В началото на 70-те години на миналия век броят на хората, които се отправят на луксозните пътувания, е 500 000 души, а през 2010 г. той достигна 19 млн., гласи докладът Cruise Watch на института за туристически изследвания Risposte Turismo.
За да привлече клиенти, индустрията предлага по-големи лайнери с повече комфорт и забавления. Карибско море остава най-популярната дестинация, но интересът се засилва и в Средиземно море. За 2011 г. се очакваше през италианските транзитни пристанища да преминат 11 млн. пътници спрямо 9.6 млн за 2010 г. Приходите от круизната индустрия са около 4.5 милиарда евро, гласи докладът на Risposte Turismo.
Българските туроператори се предпазват от категорични оценки в момента, защото е трудон да определят какви ще са последствията за българския интерес към този вид туризъм. "Може би ще има притеснения сред част от хората или някакъв минимален отлив, но само можем да гадаем. Днес получихме и множество обаждания от наши редовни клиенти, че са с нас, че ни имат доверие и не се отказват от пътуванията си", коментира пред capital.bg Ирена Карова, управител на "Ню Травълс Ейджънси" – генерален агент на круизната компания "Коста круиз". "Твърде е възможно някои хора да се повлияят, но ние продължаваме да имаме запитвания, включително и днес", каза Шаке Екмекчикян, управител на туристическата компания "Туршанс". Според управителя на "Александър тур" Ирина Найденова пазарният ефект няма да е сериозен, по-скоро хората ще станат по-предпазливи и ще задават повече въпроси, когато правят резервация за круизни пътувания. От "Контитранс-М" пък са категорични, че инцидентът няма да е фатален за записванията. "Не очакваме да има отлив от клиенти. Спокойната и стабилна обстановка в политически и икономически аспект в света като цяло и в отделните региони, където се провеждат круизните пътувания, са съществените фактори при определяне трендовете в нашия сектор", казва оперативният директор на компанията Диляна Георгиева. Тя допълва: "Инциденти се случват, и случая с "Коста Конкордия" е крайно неприятен, но в никакъв случай не можем да говорим за трагедия, а сравненията с "Титаник" са просто нелепи", казва Георгиева. |