Q&A: Безопасни ли са круизите?

Инциденти като този с кораба "Коста Конкордия" са изключителна рядкост в историята на круиз индустрията и този вид пътуване остава една от най-безопасните възможности за ваканция. Това казват в съобщение до медиите от Българското круиз общество. Оттам посочват и че докато разследването по случая с потъващия край Тоскана кораб не приключи, ще бъде неудачно да се правят изводи. Ето и отговори на най-задаваните въпроси след инцидента, предложени от неправителствената организация.
Как е възможно да се случи това на съвременен модерен круизен кораб?
Разследването продължава своето развитие и световната круиз индустрия залага на професионализма на съответните власти в изясняването на събитията на борда на кораба от 13 януари 2012 г. Това, което можем да кажем до момента със сигурност, е, че инциденти като този са изключителна рядкост в историята на круиз индустрията. Технологиите, с които разполагат съвременните круизни кораби, са невероятно напреднали, а стандартите за безопасност и обучението на персонала са щателни и взискателни.
Това означава ли, че круизът е безопасен начин на прекарване на ваканцията?
Абсолютно. Круизът остава една от най-безопасните възможности за ваканция в света, а модерната круиз индустрия е инвестирала милиарди в технологии, процедури и методологии, ноу-хау, постоянно обучение и тренировки на офицери и екипажи.
Дори когато един единствен смъртен случай е прекалено много, то между 2005-а и 2010 година круиз линиите са превозили почти 100 милиона пасажери, а смъртните случаи, свързани с морски инциденти, са едва 16.
По пътя на израстването й като круиз индустрия през последните 200 години регулатори и институции като Международната морска организация, САЩ, ЕС, както и други, постоянно са осъвременявали и подобрявали въпросите по безопасността чрез най-различни нововъведения, част от които са: подобряване на съоръженията и оборудването, свързани с навигацията; въвеждане на нови системи и управление на процесите, свързани с безопасността на пасажерите и екипажа; подобряване на съоръженията за спасяване на човешки живот на борда; въвеждане на все по-стриктни стандарти за безопасното връщане на кораб до пристанище, постоянно осъвременяване на сертификационните програми за обучения и т.н.
Съвременната круиз индустрия е в непрекъснат контакт със Световната морска организация, с международните морски власти, с експерти, инспектиращи ежедневно корабите, с корабостроителници, дизайнери и хиляди специалисти, свързани с морското дело.
Кой е отговорен за безопасността на круиз корабите?
Всички кораби се строят и управляват в съответствие със стриктните изисквания на Международната морска организация, която е част от структурата на ООН. Тази организация поставя взискателните световни стандарти за управлението на корабите. Тези стандарти се надграждат от други, поставяни от отделните държави, под чиито флагове плават съответните кораби. Прилагането на тези изисквания се контролира от държавните пристанищни власти на страната, където корабът е регистриран.
Както може да се очаква, екипажът на всеки кораб е подложен на сериозно обучение, тренировки, отиграване на различни ситуации, включително и пълна евакуация на морския съд.
Безопасни ли са круиз корабите?
Всички круиз кораби и круиз линии трябва да спазват изключително стриктните изисквания на Международната морска организация. Едно от най-важните изисквания на ММО е Международната конвенция за безопасност на човешкия живот на море, която покрива детайлни разработки по екипировката за безопасност, процедурите, както и свързаните стандарти, касаещи всички търговски кораби, превозващи над 12 пасажери.
Безопасността на всички пасажери и екипажа на борда на корабите е най-важния приоритет за круиз компаниите.
Ще засегне ли този инцидент търсенето на круиз ваканции?
Тъй като е прекалено рано да се прецизира какво въздействие ще има този инцидент, трябва да не забравяме, че круизът е една от най-безопасните възможности за ваканция, меден месец, годишнина, юбилей, фирмено събитие и др.
Круиз индустрията продължава да инвестира сериозни средства в строителството на нови кораби, да обновява съществуващите флотилии, да подобрява и създава нови съоръжения, осигуряващи безопасността на пасажерите и екипажа. Всяка година над 16 милиона души отиват на круиз, а ръстът в пътешествията по вода за България за 2010 г. бе над 200%. Инцидентите като този са изключителна рядкост.