Гласовете на руснаците са били 4 пъти по-скъпи отколкото на предишните избори

Доверието на руските избирателите по време на президентските избори е било 4 пъти по-скъпо, отколкото "плащат" претендентите за държавен глава през 2008 г., съобщи изданието РБК. Най-много за предизборната кампания харчи Владимир Путин, но неговата кампания е била най-ефективна. Един глас за премиера е струвал около 8 рубли. Най-малко за своите пари е получил Михаил Прохоров, за който един глас е струвал почти 56 рубли.
Според цифрите, публикувани от руската ЦИК, най-много за предизборна кампания е дал Владимир Путин. В избирателния му фонд са влезли около 411 млн. рубли, при което са били похарчени 368 млн. След Путин най-широко е отворил джоба си Михаил Прохоров с 400 млн. рубли в избирателния фонд, от които са били похарчени около 320 млн.
На трето място по разходи е Генадий Зюганов. В неговия избирателен фонд влизат 262 млн. рубли, а за предизборната кампания са похарчени около 250 млн. Владимир Жириновский е изразходвал 210 млн. от общо 225 млн. получени в избирателния му фонд. Най-икономичен от всички се е оказал Сергей Миронов, който харчи 118 млн. от получените 128.
Ефективността на плащанията обаче се е оказала непропорционална на похарчените суми. Най-скъп се е оказал гласът за Прохоров, който е бил на стойност 56 рубли. На второ място е стойността на гласовете на Владимир Жириновский, който е "платил" 47 рубли, а на трето Сергей Миронов с 42 рубли за един глас. Най-ефективна е била кампанията на Генадий Зюганов (20 рубли за глас) и Владимир Путин (8 рубли за глас).
Въпреки това обаче всеки глас за Путин е струвал 10 пъти повече от колкото гласовете за предшественика му Дмитрий Медведев през 2008 г., когато той получава доверието на всеки избирател срещу 70 копейки. Участвалият в същата кампания Зюганов харчи 4.62 рубли за всяка положителна бюлетина, а Владимир Жириновский по 22 рубли. Взимайки предвид инфлацията за последните 4 години обаче поскъпването на гласовете средно е било 42 на сто.
Експерти коментират, че повишението е продиктувано от по-ожесточената предизборна борба на президентските избори."Преди не си спомням кандидатите да са харчили за масови мероприятия. Най-вече се даваха пари за медийно време и реклама с плакати," казва членът на ЦИК Елена Дубровина. "Според мен, кампанията беше много интензивна, с голям брой публични мероприятия, като например митинга на "Лужники"," добавя тя.
В същото време президентът на фонда "Петербургска политика" Михаил Виноградов предупреждава, че избирателните фондове доста условно отразяват истинския размер на похарчените пари за предизборната кампания. "Разходите по-принцип вероятно са много повече отколкото официалните бюджети. Ако прибавим и предизборните обещания, то смело може да допишем още няколко нули," иронизира експертът.