Мариса Мейър или как Googirl стана новият лидер на Yahoo!

Мариса Мейър или как Googirl стана новият лидер на Yahoo!

Мариса Мейър или как Googirl стана новият лидер на Yahoo!
Reuters
Американският интернет гигант Yahoo хвърли бомбата в технологичните сфери вчера, посочвайки за свой нов изпълнителен директор Мариса Мейър - една от основните фигури в главния му конкурент Google .
По този начин 37-годишната компютърна специалистка, родена в Уасау, щата Уисконсин, се превръща в една от малкото дами, заемащи челния пост в компания от Силициевата долина – Меката на технологичните фирми, отбелязва BBC.
Мейър завършва с отличие Станфордския университет, като специализира изкуствен интелект. Според биографията й, публикувана в Yahoo, е бакалавър по символни системи и магистър по компютърни науки. Докато е в Станфорд, играе балет в "Лешникотрошачката" и в същото време води лекции по програмиране на повече от 3000 студенти. По-късно за тази си дейност получава две престижни награди за принос към университетското преподаване. През 2008 г. става почетен доктор по инженерство на Технологичния институт в Илинойс.
Мариса Мейър или как Googirl стана новият лидер на Yahoo!
Reuters
Присъединява се към Google през 1999 г., когато те прохождат на пазара, като става техният 20-и служител и първата им жена инженер. Оттогава играе основна роля в развитието на културата на компанията. Острият й усет към дизайна и естетическото й виждане са ключови за превръщането на Google в една от най-големите интернет корпорации на планетата.
Най-важният принос на Мейър е изграждането на визията и "душата" на настоящата начална страница на търсачката с минималистичната й атмосфера, широкото бяло пространство и ярките сини, червени, жълти и зелени цветове. Този изчистен стил е отражение на светоусещането й и извън офиса. В интервю пред вестник New York Times тя споделя, че понякога хората, които идват на гости в луксозния й дом на последния етаж, объркано питат: "Апартаментът ти ли изглежда като Google или Google изглежда като апартамента ти?"
Другото важно наследство, което оставя във вече бившата си компания, е основаната от Мейър програма за асоциирани продуктови мениджъри. Благодарение на нея са наети над 300 от бъдещите лидери във фирмата, а самата програма е считана от индустрията за идеалния стандарт за превръщане на завършилите студенти по компютърни науки във висши ръководни кадри.
През 13-те години, прекарани в Google, Мейър заема многобройни позиции, включително софтуерен инженер, дизайнер, продуктов мениджър и изработва над 100 добре познати функции и продукта. Играе знакова роля в Google search, като от няколкостотин хиляди го извежда до над един милиард търсения дневно. Ръководи развитието на някои от най-успешните услуги на компанията като търсенето на изображения, книги и продукти, туулбара и iGoogle. Чертае пътя и на централни продукти като Google News и Gmail.
В последните години заема поста вицепрезидент на локализационните услуги, които включват Google Maps, Google Earth, Zagat, Street View и др. и организира програмата Google Doodle, чрез която на началната страница на търсачката се "честват" специалните празници по света.
Освен всичко това Мейър беше едно от публичните лица на компанията за изминалото десетилетие. Чест говорител на пресконференции, тя внесе много чар в света на техническите специалисти.
Мариса Мейър или как Googirl стана новият лидер на Yahoo!
Reuters
За себе си самата тя казва пред CNN: "Човек може да е добър в технологиите и да харесва модата и изкуството. Може да е добър в технологиите и да бъде атлет. Може да е добър в технологиите и да бъде майка. Всичко зависи от теб." През януари напористата дама обяви, че чака дете, което очевидно не е притеснило Yahoo и не е попречило на привличането й като изпълнителен директор.
Често питана какво мисли за ролята на жените в нейната сфера, Мейър заявява, че полът няма никакво значение за това, което правиш, а единственото важно нещо е страстта. "Аз съм един технологичен маниак", е нейното признание.
Мейър, която понякога наричат "the Googirl" (момичето Гугъл), със сигурно си е проправила свой собствен път, вплитайки често на пръв поглед коренно различни светове и интереси в едно. Например, тя обожава кексчета и веднъж дори направила електронна таблица, за да определи перфектната рецепта.
Мейър е носителка на следните отличия: наградата "Matrix", присъждана от фондацията New York Women in Communications (Ню-Йоркските жени в комуникацията), признанието за "Млад глобален лидер" от Световния икономически форум и за "Жена на годината" от списание "Glamour". Четири поредни години американското бизнес списание "Fortune" я поставя сред 50-те най-влиятелни жени в бизнеса, включително когато е на 33 и става най-младата жена, включвана някога в класацията.
Тя членува в борда на директорите на най-голямата верига магазини за търговия на дребно Wal-Mart Stores. Член е и на бордовете на няколко нетърговски дружества: San Francisco Museum of Modern Art (Музей за модерно изкуство на Сан Франциско), the San Francisco Ballet (Балетът на Сан Франциско), и the New York City Ballet (Градският балет на Ню Йорк).
Мариса Мейър или как Googirl стана новият лидер на Yahoo!
AP
Yahoo се бори с екзистенциалния си проблем, като наема инженер, и Мариса Мейър категорично е квалифицирана да стане главен изпълнителен директор на каквото и да е. Въпросът е, че многобройните проблеми на компанията не могат да се решат като пренаписване на програмни кодове, казва Роб Кокс, коментатор на Reuters.
Тя е незаменима и в това, че е толкова плътно ангажирана в случващото се в Силициевата долина, че би трябвало без особена трудност да намери подходящите за промяната в Yahoo "хакери".
Най-важното е Мейър да помогне на новия си работодател да открие отговора на въпроса какво точно представлява днес - технологична компания, медия или маркетингова платформа. Предишният ръководител Скот Томпсън се опитваше да помири и трите. Той дойде от маркетинга с предишен опит в компютрите. Мейър идва от компютрите и не е ясно доколко е добра в маркетинга. Поради това поне за известно време е препоръчително да остави сегашният и.д. ръководител Рос Левинсън да допълни онова, което не й достига.
Сглобяването на визия за Yahoo, достатъчно убедителна за инвеститорите, е предизвикателство, пред каквото Мейър никога не се е изправяла досега, заключва Кокс.
Дори Кларк коментира за Harvard Business Review, че изборът на Мариса изглежда като ход, приличащ на решението на сенатора Джон Маккейн да избере Сара Пейлин за свой кандидат за вицепрезидент. "Брандът е в сериозен упадък, публиката го смята за демоде и невдъхновяващ. Остава само едно смело решение - да се привлече някой млад, енергичен и привличащ вниманието, но достатъчно ли е това да съживи Yahoo", пита Кларк.
       
Тя отговаря, че да, Мариса е човек, способен да завърти кормилото на кораба в правилната посока и привличането й точно сега е единственият правилен ход на корпорацията.
Сравнението с Пейлин, според нея, е подходящо, защото тя наистина съживи политическия дебат в САЩ и събра огромно внимание до момента, в който се оказа, че не е готова за толкова висок пост. Сравнението е и неправилно, защото Мейър притежава достатъчно качества и опит. "Може да се окаже, че за Yahoo това ще е като моментът от 1995 г., когато Бил Гейтс усеща, че Microsoft изтървава влака за интернет и хвърля всички усилия в тази посока до степен, че убеждава и властите да си позатворят очите при защита на конкуренцията, когато става дума за доминиращата роля на браузъра Internet Explorer", пише още Кларк.
Тя допълва, че от PR гледна точка смяната е направена перфектно - точно, когато никой не очаква, против водещата логика и с предизвикване на много шум. Първо, името на Мариса дори не се беше появило като претендент за най-високия ръководен пост в Yahoo. Второ, тя е млада и дори за стандартите на Силициевата долина е необичайно 37-годишен да ръководи бизнес за милиарди долари. Трето, Мейър е жена, а на всичкото отгоре и очаква дете през октомври - още няколко точки за борда Yahoo, демонстрирал решителност.
Не е известно дали Мариса ще изведе Yahoo до победа, но със сигурност компанията остава в играта.