Над 50 бензиностанции Lukoil в САЩ протестират срещу компанията

Над 50 бензиностанции Lukoil в щатите Ню Джърси и Пенсилвания демонстративно надуха двойно цената на горивото до шокиращите за американските шофьори 9 долара за галон в знак на протест срещу компанията Lukoil North America. С поред тях тя води нечестна ценова политика и им отнема конкурентно предимство спрямо останалите обекти в сектора.
Освен това десетки собственици на отдадени под франчайз на Lukoil бензиностанции се събраха на еднодневен протест в Саут Плейнфийлд, щата Ню Джърси. Зад тях застана и щатското сдружение на подобни търговски обекти, според което целна е да се привлече вниманието към проблемите на дилърите на Lukoil и да бъде принудено ръководството й да вземе някакви мерки.
Според собствениците Lukoil им продава горивата си по-скъпо, отколкото го правят другите компании за франчайз обектите си. Това ги принуждавало да прехвърлят по-високата цена на крайния клиент. Не е рядко срещано и конкурент да продава доста по евтино на клиентите си, отколкото партньорите на Lukoil купуват на едро от компанията.

"Фактурите ми са с цена, на каквато конкурентите ми продават на улицата. Много трудно е да се оцелее", казва Халид Закрия, цитиран от "Асошиейтед прес". Сал Рисалвато, изпълнителен директор на асоциацията на бензиностанциите, обяснява, че Lukoil продава със 7 цента по-скъпо от другите компании и че търговците трябва да сложат добавка над тази сума, в зависимост от местоположението на обекта им.
От Lukoil North America защитиха ценовата си политика с обяснение, че тя отговаря на щатските закони и обвиниха асоциацията, че подстрекава към "обществено недоверие и недобронамерени действия".
Първите бензиностанции с бранда на втория по големина руски производител на петрол се появиха в САЩ през 2003г. и днес компанията има над 500 обекта. Много от тях не са по франчайз споразумения директно с Lukoil, а са имали договори с компании, закупени от руснаците.
Роджър Вирма, съсобственик на четири Lukoil и три Exxon бензиностанции казва, че разликата при купуване на гориво от двете компании е 18-20 цента повече, когато зарежда от Lukoil. "Като обикновен клиент не бих стъпил в Lukoil. Как да очаквам да го правят хората, които обслужвам?".

Стив Хампарцумян разказва, че бензиностанцията му била закупена от Lukoil преди 6 години и от тогава е изгубил 50% от бизнеса си, а наемът му се е вдигнал тройно. "Плащаме доста повече от всички останали. Не само че продаваме по-малко, но и за клиентите ни излиза скъпо."
Рисалвато обяснява, че Lukoil и другите компании прилагат различни цени според местоположението на обектите или конкуренцията на местния пазар. Но те "грубо злоупотребяват" за тази ценова политика, допълва той. От Lukoil отговарят, че нова е "комерсиално логична практика", използвана на пазарите за горива от години и напълно съвместима с щатското законодателство.
Том Колза, главен анализатор в Информационния център за цените на горивата в Ню Джърси, обяснява, че напрежението между търговци и Lukoil е от години.