Над 50 бензиностанции Lukoil в САЩ протестират срещу компанията

На живо
На живо: Протестът на "Боец" пред МВР

Над 50 бензиностанции Lukoil в САЩ протестират срещу компанията

В знак на протест някои от собствениците на бензиностанции сложиха на всички горива цена от 9.99 долара.
Associated Press
В знак на протест някои от собствениците на бензиностанции сложиха на всички горива цена от 9.99 долара.
Над 50 бензиностанции Lukoil в щатите Ню Джърси и Пенсилвания демонстративно надуха двойно цената на горивото до шокиращите за американските шофьори 9 долара за галон в знак на протест срещу компанията Lukoil North America. С поред тях тя води нечестна ценова политика и им отнема конкурентно предимство спрямо останалите обекти в сектора.
Освен това десетки собственици на отдадени под франчайз на Lukoil бензиностанции се събраха на еднодневен протест в Саут Плейнфийлд, щата Ню Джърси. Зад тях застана и щатското сдружение на подобни търговски обекти, според което целна е да се привлече вниманието към проблемите на дилърите на Lukoil и да бъде принудено ръководството й да вземе някакви мерки.
Според собствениците Lukoil им продава горивата си по-скъпо, отколкото го правят другите компании за франчайз обектите си. Това ги принуждавало да прехвърлят по-високата цена на крайния клиент. Не е рядко срещано и конкурент да продава доста по евтино на клиентите си, отколкото партньорите на Lukoil купуват на едро от компанията.
Протестиращите са недоволни, че компанията им отнема конкурентно предимство.
Associated Press
Протестиращите са недоволни, че компанията им отнема конкурентно предимство.
"Фактурите ми са с цена, на каквато конкурентите ми продават на улицата. Много трудно е да се оцелее", казва Халид Закрия, цитиран от "Асошиейтед прес". Сал Рисалвато, изпълнителен директор на асоциацията на бензиностанциите, обяснява, че Lukoil продава със 7 цента по-скъпо от другите компании и че търговците трябва да сложат добавка над тази сума, в зависимост от местоположението на обекта им.
От Lukoil North America защитиха ценовата си политика с обяснение, че тя отговаря на щатските закони и обвиниха асоциацията, че подстрекава към "обществено недоверие и недобронамерени действия".
Първите бензиностанции с бранда на втория по големина руски производител на петрол се появиха в САЩ през 2003г. и днес компанията има над 500 обекта. Много от тях не са по франчайз споразумения директно с Lukoil, а са имали договори с компании, закупени от руснаците.
Роджър Вирма, съсобственик на четири Lukoil и три Exxon бензиностанции казва, че разликата при купуване на гориво от двете компании е 18-20 цента повече, когато зарежда от Lukoil. "Като обикновен клиент не бих стъпил в Lukoil. Как да очаквам да го правят хората, които обслужвам?".
"Лукойл" принуждава американските дилъри да поемат загубите на руската рубла", пише на плаката.
Associated Press
"Лукойл" принуждава американските дилъри да поемат загубите на руската рубла", пише на плаката.
Стив Хампарцумян разказва, че бензиностанцията му била закупена от Lukoil преди 6 години и от тогава е изгубил 50% от бизнеса си, а наемът му се е вдигнал тройно. "Плащаме доста повече от всички останали. Не само че продаваме по-малко, но и за клиентите ни излиза скъпо."
Рисалвато обяснява, че Lukoil и другите компании прилагат различни цени според местоположението на обектите или конкуренцията на местния пазар. Но те "грубо злоупотребяват" за тази ценова политика, допълва той. От Lukoil отговарят, че нова е "комерсиално логична практика", използвана на пазарите за горива от години и напълно съвместима с щатското законодателство.
Том Колза, главен анализатор в Информационния център за цените на горивата в Ню Джърси, обяснява, че напрежението между търговци и Lukoil е от години.