Задънената улица на американското отбранително лоби

Задънената улица на американското отбранително лоби

Затрудненият процес на лобиране в Конгреса е принудил индустрията да добави сред обичайния си арсенал и социалните мрежи.
Associated Press
Затрудненият процес на лобиране в Конгреса е принудил индустрията да добави сред обичайния си арсенал и социалните мрежи.
За да се разбере до каква степен бюджетните войни са променили естествения ход на нещата във Вашингтон, стига да се погледне само една сфера – отбранителната индустрия. В последно време тя се чувства особено застрашена, а нейното лоби – направо безсилно, разказва агенция "Ройтерс".
То се опитва с всички сили да възпрепятства или поне да смекчи значителното орязване на бюджета на Пентагона (с 54 милиарда долара само за следващата година) през следващото десетилетие, договорено през 2011 г. Засега обаче не е постигнало почти никакъв напредък.
Също като републиканците и демократите, отбранителната индустрия организира директни мероприятия като протестни митинги в окръзите с представители в Конгреса и символични демонстрации във Вашингтон. Последната от тях беше тази седмица и беше ръководена от Асоциацията на американските авио- и отбранителни производители AIA (Aerospace Industries Association). В "марша към Капитолия" се включиха малки и средни предприятия, които ще бъдат сериозно засегнати от очакваните съкращения в бюджета за отбрана.
Не само бизнесът, свързан с отбраната, ще понесе загуби вследствие на съкращенията. Но точно той е свикнал винаги да побеждава, до такава степен, че понякога Конгресът взима решения за закупуването на скъпи оръжейни системи, които Пентагонът не е искал. За целта неговото лоби е похарчило милиарди долари през последните няколко десетилетия.
Доскоро отбраната поддържаше печалбите си посредством политиците. Нейният аргумент беше, че програмите и проектите й са жизненоважни за националната сигурност и заетостта. В интерес на истината, големите договори за отбрана често засягат десетки щати, което засилва влиянието на компаниите в Капитолия.
Напоследък обаче индустрията мести своите прояви от важните за Конгреса окръзи в ключовите за президентството щати: Вирджиния, Флорида, Ню Хемпшир и Северна Каролина. Това подсказва промяна в политиката и факторите, от които зависят разходите за отбрана.
След цяла година митинги, кампании и похарчени хиляди долари секторът и неговите съюзници в Конгреса и Пентагона се оказват безпомощни пред неизбежността на първото орязване на бюджета за отбрана от 90-те години насам. Много от по-малките компании дори са се отказали да хвърлят усилия в лобизъм, тъй като не виждат никакъв шанс за разрешаване на проблема.
Причината е, че техните традиционни съюзници имат по-малко влияние отпреди. Досега това бяха членовете на Конгреса, но с увеличаващата се поляризация между воюващите в момента партии, които не са склонни на никакви компромиси, цялата игра е променена.
Според висш ръководител от отбранителния бранш, цитиран от "Ройтерс", в момента Конгресът е абсолютно парализиран. "Членовете не разговарят едни с други. Конгресът не разговаря с Белия дом и обратното", оплаква се той.
Затрудненият процес на лобиране в Конгреса е принудил индустрията да добави сред обичайния си арсенал и социалните мрежи.
Според последни социологически проучвания в САЩ обаче отбраната не може да разчита особено на обществената подкрепа, особено в момента, когато на дневен ред стои програмата за здравеопазване Medicare. Данните от скорошно съвместно изследване на "Ройтерс" и компанията за пазарни проучвания "Ипсос" показват, че едва 10-11% от американците смятат, че нацията би могла да си позволи намаляване на бюджета за здравеопазване, образование и правосъдие. За сметка на това 34% са съгласни с ограничаването на разходите за отбрана.