Фалшиви сигнали на ирански танкери прикриват кораби, плаващи до Сирия

Фалшиви сигнали на ирански танкери прикриват кораби, плаващи до Сирия

Ирански танкери са изпращали фалшиви сигнали, прикривайки най-вероятно кораби, изпълняващи курсове до Сирия
Associated Press
Ирански танкери са изпращали фалшиви сигнали, прикривайки най-вероятно кораби, изпълняващи курсове до Сирия
Ирански петролни танкери изпращат неверни сателитни сигнали, които заблуждават глобалните проследяващи системи и изглежда прикриват пътувания на други кораби до Сирия, съобщава агенция Reuters.
Двете страни са близки съюзници и си помагат за преодоляване на международните санкции, като например си разменят бензин за дизел.
Държавната компания NITC (National Iranian Tanker Company) вече смени много от имената на танкерите в отговор на западното ембарго върху иранския петрол, въпреки че според експерти подобна тактика не би заблудила никого относно местонахождението на плавателния съд. Новата стратегия на иранците обаче е доста по-трудно забележима.
По принцип големите кораби трябва да предават на останалите съдове в морето данни, с които да се идентифицират и да посочват локацията си. Това става посредством автоматична сателитна комуникационна система. Тя обаче може да бъде препрограмирана или "хакната", така че да подава фалшиви данни. Досега подобно нещо е било наблюдавано при кораби, замесени в нелегален риболов или разтоварване на отпадъци, казва Питър Блекхърст от Inmarsat – компания, предоставяща сателитни комуникационни услуги.
През последния месец поне три ирански танкера, плаващи в азиатски морета, са изпращали сигнали с идентификацията на съдове със сирийска собственост, пътуващи между Сирия, Либия и Турция. По този начин е изглеждало сякаш едни и същи кораби се намират на две места едновременно, които са на хиляди мили едно от друго.
"Така докато единият кораб извършва легитимни курсове, той може да се използва за прикритие на другия съд и на неговите дейности", обясняват от компанията Windward, която произвежда технологии за морски анализи.
Интересен факт е също, че двойките кораби са регистрирани в Танзания. Въпреки това службите на източноафриканската държава отричат да имат информация за плавателните съдове и твърдят, че дубайската корабна агенция Philtex Corporation е регистрирала иранските танкери под техен флаг без знанието им. Поведението на танзанийските власти е разбираемо с оглед дипломатическия натиск от страна на САЩ и ЕС за изхвърляне на всички ирански танкери от техните регистри.
Кораб, който не е регистриран под ничий флаг, не може да бъде застрахован, нито да спира в повечето пристанища или да преминава през Суецкия канал – жизненоважната връзка между Средиземно море и Индийския океан.