Социалните медии се превръщат в бойно поле на фона на протестите в Турция

Освен по улиците на Истанбул, сблъсъкът на протестиращите и властите се пренася и във виртуалното пространство, по-специално в Twitter, пише блогът на Wall Street Journal.
С разрастването на протестите използването на социалните мрежи също набира скорост. Между 16 часа и полунощ в петък са изпратени над 2 милиона туита, гласи изследване на New York University. Дори след полунощ са изпращани над 3000 туита всяка минута, посочва проучването.
Повече от съобщенията са дело на самите протестиращи, но високопоставени членове на турското правителство също така използват Twitter, за да заявят позицията си.
Бягството на много турци към социалните мрежи води до тяхното забавяне и оплаквания, че правителството се намесва, за да ги блокира в Истанбул и големите градове. От държавния регулатор на телекомуникациите обаче посочват, че става дума за завишено потребление, а не за официално спиране, тъй като за това трябва съдебна заповед.
"orantısız güç kullanıldı mı inceleteceğiz" diyen bakan bey burası İzmir, inceleyin bakalım ne görüyorsunuz? twitter.com/Kadirkaymakci/…
— Kadir Kaymakcı (@Kadirkaymakci) June 1, 2013
През уикенда протестиращите се подиграват на проправителствения вестник "Сабах", който не публикува нито една история за демонстрациите в цялата страна на първата си страница. Вместо това водещата статия е как премиерът Ердоган получава награда за борба с тютюнопушенето и за кон, подарен на президента Абдула Гюл по време на посещение в Туркменистан.
Някои турски знаменитости също така недоволстват за липсата на медийно отразяване. Известният режисьор Фатих Акин, който е печелил награди в Кан и Берлин, публикува видео в YouTube от новата му снимачна площадка в Йордания, в което критикува медии и изразява подкрепа за протестиращите.
Sometimes heroes don't need capes...Earth should give its support to #gezipark protest.#turkey twitter.com/SupermanTweets…
— Superman (@SupermanTweets) June 1, 2013
"Турските медии трябва да се срамуват. За последните 48 часа хората водят борба и вие не отразявате нищо от нея. Срамувайте се", казва Акин. Появи се дори кампания в Twitter "Изключете си телевизора днес" ( #BugünTelevizyonlarıKapat), в която се включиха над 50 000 съобщения.
istanbul united twitter.com/mertserdarkoc/…
— MSK (@mertserdarkoc) June 2, 2013
Самият Ердоган посочва Twitter като една от причината за протестите. "Сега, разбира се, има една напаст наречена Twitter, там има всякакви лъжи", казва Ердоган. Той има 2.5 милиона последователи в социалната мрежа, но въпреки това казва, че "Това нещо, наречено социална мрежа, е проклятие за обществото ни."
Премиерът има известно основание, защото в събота сутринта по социалните мрежи обикаляха две снимки на десетки хиляди хора, пресичащи мост над Босфора в посока към площад "Таксим", докато някой не се сети, че това всъщност е кадър отпреди години на маратона в Истанбул.
Не бяха малко и съобщенията със слухове за загинали в сблъсъците и стотици тежко ранени, което не се потвърди от болниците и центровете за спешна помощ.
Стотици се събраха пред централата на телевизия NTV да протестират срещу това, че медиите не отразяват протестите. Сред съобщения в социалните мрежи за оставки на журналисти, несъгласни с редакционната политика, телевизията включа на живо демонстрацията.
RT @aslituncdemonstrations in front of the building of NTV News Channel for not covering the demonstrations PHOTO twitter.com/aslitunc/statu…
— ANDREAS BOUSIOS (@abousio) June 3, 2013
Някои от министрите в кабинета на Ердоган също така използват Twitter, за да обвинят протестиращите в разпространяване на дезинформация и да защитят медийното отразяване. "Тези, които твърдят, че медиите мълчат, нека си пуснат някой новинарски канал (например NTV). Те предават случващото се на "Таксим" на всеки час!", пише до своите 380 хиляди последователи министърът на финансовите Мехмет Шимшек.
Welcome to Istanbul… #Turkey #Istanbul #Twitter twitpic.com/cv3kl7
— Fundamentals (@Fundamentals) June 3, 2013
Използването на социални мрежи в Турция е високо по всички стандарти. Twitter е определен като "феномален" и "уникален" в страната според излседване на New York University. Около 90 на сто от туитовете за бунтовете произлизат от самата Турция, а 50% са само от Истанбул. Това е много повече, отколкото в другите подобни вълнения. За сравнение по време на протестите в Египет само около 30 на сто от туитовете са от вътрешността на страната.
В допълнение, около 88% от микросъобщенията са на турски език, което се тълкува като информация, насочена към други граждани на Турция, а не към международни потребители.

При това трябва да се има предвид, че активността е вероятно доста по-ниска от това, което биха искали самите участници в протестите. Причината е спирането на мобилните мрежи в района на сблъсъците. Това е компенсирано отчасти от решението на собственици на локални безжични мрежи в района да ги отключат за свободен достъп без парола.
Според проучване на центъра Pew от декември 2012 г. 35% от турците използват социални мрежи. Това не е много спрямо 50-те процента американци и е повече от 30-те процента японци, които правят същото.
Разбира се, събитията в Турция са използвани в социалните мрежи за критики от кюрди, че години наред медиите не са им обръщали внимание, когато са протестирали срещу властта в Анкара, но и за някои комични съобщения като това:
Протестиравме против турската власт уште пред тоа да биде кул #деветстоТрета
— isUserAGoat() (@MedoDimoski) June 3, 2013