"Трансперънси": България подобрява позицията си в борбата с подкупването на чужденци

През 2013 г. България, наред с Унгария и Португалия, се придвижва нагоре в класацията от групата на държавите, получили оценка "Слабо изпълнение" през 2012 г., в групата на държавите, получили оценка "Ограничено изпълнение". Това се дължи на промяната в използваната методология, която вече отчита актуалния дял от световния износ и по този начин се осигурява по-коректен праг за допустимост за малките износители.
Това се казва в съобщението на асоциация "Прозрачност без граници" (национално представителство на международната организация Transparency International) по повод деветото поредно изследване относно напредъка по приложението на Конвенцията на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) за борба с подкупването на чуждестранни длъжностни лица в международните търговски сделки.
Докладът представлява независима оценка на приложението на конвенцията във всички 40 страни, които са я ратифицирали, и ежегодно се предоставя на Работната група към ОИСР, която също монитира и оценява процеса на прилагане. Работата на Работната група се оценява като високопрофесионална и ефективна, но след извършения мониторинг е важно страните да приемат отправените препоръки и да изпълняват ангажиментите си към конвенцията.
"Прозрачност без граници" осъществява мониторинг върху приложението на конвенцията в България и обект на анализ са броят и спецификите на досъдебните и съдебни производства с предмет подкуп на чуждестранни длъжностни лица, както и действащото българско законодателство в областта.
Заключенията и препоръките са:
Достъп до информация
В съответствие със Закона за правосъдието Прокуратурата на Република България публикува на уебсайта си обща информация за делата на шестмесечна база, но тази статистика не представя детайли по делата, включително и информацията за това дали участват национални и/или чуждестранни длъжностни лица. Подробна информация беше предоставена на асоциация "Прозрачност без граници" след писмено запитване.
Недостатъци в правната рамка
Дефиницията за "чуждестранно длъжностно лице" е добре определена в Наказателния кодекс, но там не се предвиждат санкции срещу извършен подкуп от страна на дъщерни дружества и/или на съвместни предприятия на компании с адрес и седалище извън България.
Недостатъци в правоприлагащата система
Ниските нива на публично доверие към правните институции и неадекватната защита на свидетелите и жертви на подкуп водят до нежелание от тяхна страна да докладват за тези престъпления. Също така законите и разпоредбите за подкупи и особено тези, свързани с отговорността на юридическите лица, не са ясни дори и за прокурорите и следователите. Международното сътрудничество за разследване на този род престъпения е също все още сравнително рядко приложимо. Други основни недостатъци са неадекватното обучение на разследващите органи за разследване на подкуп, както и липсата на осведомителни кампании сред гражданите.
Промени през 2013 г.
От 19.11.2012 г. е в сила новия Закон за отнемане в полза на държавата на незаконно придобито имущество, а през март 2013 г. беше избрана и Комисия за отнемане на незаконно придобито имущество.
В отговор на отправените препоръки към Република България с доклада по фаза 3 на Работната група за борба с подкупването на чужди длъжностни лица към ОИСР и на препоръките, отправени към страната ни в резултат на прегледа за съответствие на българското законодателство с разпоредбите на Конвенцията на ООН срещу корупцията, е изготвен проект за изменение и допълнение на Закона за административните нарушения и наказания в частта му, регламентираща имуществената отговорност на юридическите лица при извършено престъпление. Проектът предвижда петкратно да се завиши максималният размер на имуществената санкция за юридическите лица и да се търси наказателна отговорност за престъпления, извършени от определените в закона лица, които не са български граждани, както и когато престъплението е извършено в чужбина. Чувствително се разширява обхватът на предвидената допълнителна санкционна мярка – отнемането в полза на държавата на облагата, придобита вследствие на престъплението, като се предвижда да се отнемат не само преките, но и всички непреки облаги, придобити от юридическото лице.
Очаквано развитие
Към настоящия момент продължава обсъждането на проекта за нов Наказателен кодекс, като една от целите на създадената втора работна група е да провери съответствието на предлаганите разпоредби с международните ангажименти на Република България. Не може да се даде категоричен отговор до каква степен ще бъде променена секцията, обхващаща подкупа. Очаква се новият НК да включва търговията с влияние в отделна секция.
Препоръки
- Необходима е цялостна политика за защита на лицата, подаващи сигнали за корупция, тъй като към момента единственото място, в което се предвижда такъв институт, е Законът за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси от 2008 г.
- Необходимо е ефективно прилагане на разпоредбите за отговорността на юридическите лица в частта, засягаща чуждестранен подкуп.
- Необходимо е провеждането на обучение на разследващите органи за разследване на чуждестранен подкуп.
- Необходимо е интензифициране на международното сътрудничество в тази област.