Китай реформира закона за защита на потребителите

Китайските власти подсилиха потребителските права, след като промениха закона за защита на потребителите – най-голямата реформа от две десетилетия насам, съобщи Reuters. Промените увеличават правата на потребителите, добавят правила за нарастващото пазаруване онлайн и затягат наказателните мерки за компании, които подвеждат потребителите си.
Китайските регулатори започнаха кампания срещу корпоративните злоупотреби, като тази година на прицел попаднаха международните и китайските производители на бебешки храни, както и фармацевтични компании.
Глобални корпорации като Apple и Starbucks също бяха обект на регулациите, а южнокорейската Samsung, най-големият производител на смартфони, трябваше да се извини на китайските потребители, след като беше разкритикувана за политиката си при поправките.
Китай се опитва и да стимулира потреблението, за да улесни прехода от икономика, задвижвана от инвестиции към такава, стимулирана от потреблението. Но потребителите често са недоверчиви към сигурността и качеството. Между 2010 и 2012 г. в Китай са били продадени стоки ниско качество на стойност 3.8 милиарда юана (близо 625 милиона долара), сочат данни на държавната администрация за индустрия и търговия.
"Усилване на потребителската увереност ще бъде от полза на икономическото развитие на цялата нация и ще стимулира вътрешното търсене", обяснява Джия Донмин, председател на комисията по гражданско право в Постоянния комитет на в китайския парламент.
Промените в закона, който датира от 1993 г., включват увеличена компенсация за потребители и по-големи глоби за търговци, които нарушават закона, включително и в случаи, при които заради фалшиви продукти се стига до щети и дори смъртни случаи. Обезщетенията нарастват от сума равна на щетите, до тройно по-голяма.
Засилва се и ролята на Китайската асоциация на потребителите, която ще може да представлява групи потребители в по-големи действия срещу търговците. Властите подчертават и нарастващата необходимост от защита на потребителите в онлайн сектора. От 2006 г. насам интернет продажбите са нараснали 50 пъти – до 1.3 трилиона юана (213.75 милиарда долара) през 2012 г. Прогнозите са, че след пет години онлайн търговията ще генерира една пета от всички продажби на дребно.
С промените в закона ще бъде по-лесно за потребителите да връщат стоки, които са купили онлайн, а търговците ще трябва да поемат финансовата тежест при каквито и да е спорове.