Китай реформира закона за защита на потребителите

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Китай реформира закона за защита на потребителите

Китай реформира закона за защита на потребителите
Reuters
Китайските власти подсилиха потребителските права, след като промениха закона за защита на потребителите – най-голямата реформа от две десетилетия насам, съобщи Reuters. Промените увеличават правата на потребителите, добавят правила за нарастващото пазаруване онлайн и затягат наказателните мерки за компании, които подвеждат потребителите си.
Китайските регулатори започнаха кампания срещу корпоративните злоупотреби, като тази година на прицел попаднаха международните и китайските производители на бебешки храни, както и фармацевтични компании.
Глобални корпорации като Apple и Starbucks също бяха обект на регулациите, а южнокорейската Samsung, най-големият производител на смартфони, трябваше да се извини на китайските потребители, след като беше разкритикувана за политиката си при поправките.
Китай се опитва и да стимулира потреблението, за да улесни прехода от икономика, задвижвана от инвестиции към такава, стимулирана от потреблението. Но потребителите често са недоверчиви към сигурността и качеството. Между 2010 и 2012 г. в Китай са били продадени стоки ниско качество на стойност 3.8 милиарда юана (близо 625 милиона долара), сочат данни на държавната администрация за индустрия и търговия.
"Усилване на потребителската увереност ще бъде от полза на икономическото развитие на цялата нация и ще стимулира вътрешното търсене", обяснява Джия Донмин, председател на комисията по гражданско право в Постоянния комитет на в китайския парламент.
Промените в закона, който датира от 1993 г., включват увеличена компенсация за потребители и по-големи глоби за търговци, които нарушават закона, включително и в случаи, при които заради фалшиви продукти се стига до щети и дори смъртни случаи. Обезщетенията нарастват от сума равна на щетите, до тройно по-голяма.
Засилва се и ролята на Китайската асоциация на потребителите, която ще може да представлява групи потребители в по-големи действия срещу търговците. Властите подчертават и нарастващата необходимост от защита на потребителите в онлайн сектора. От 2006 г. насам интернет продажбите са нараснали 50 пъти – до 1.3 трилиона юана (213.75 милиарда долара) през 2012 г. Прогнозите са, че след пет години онлайн търговията ще генерира една пета от всички продажби на дребно.
С промените в закона ще бъде по-лесно за потребителите да връщат стоки, които са купили онлайн, а търговците ще трябва да поемат финансовата тежест при каквито и да е спорове.