Полша е най-добрата страна за правене на бизнес в Източна Европа и Централна Азия

Полша е най-добрата страна за правене на бизнес в региона на Източна Европа и Централна Азия заради увеличения потребителски пазар и подобрената инфраструктура, сочи класация на Bloomberg.
България е на шесто място в региона след Чехия, Унгария, Кипър и Турция. В по-голямата световна класация, в която участват 214 държави, България е на 42-ро място, а Полша – на 26-о. Глобалният първенец за правене на бизнес за поредна година е Хонконг, следван от Канада и САЩ. САЩ падат с една позиция, а Канада се изкачва от шесто на второ място.
Отличникът на Източна Европа
Полша оглавява регионалната класация на Bloomberg, защото най-голямата източноевропейска икономика расте най-бързо от 2008 г. насам, когато се разрази дълговата криза. Полша остана и единствената държава, която успя да избегне рецесията. Благодарение на средства от еврофондовете властите похарчиха над 80 милиарда долара за пътища и мостове през последните шест години и така смекчиха негативните последици от кризата в ЕС. "Полша отбелязва изключителен икономически напредък през последните 20 години", казва Роман Риуалд, съдружник в Weil, Gotshal & Manges LLP във Варшава. "До съвсем скоро чуждестранните инвеститори предпочитаха други държави в региона. Полша сега запълни тази дупка", обяснява той.
Злотата е втората най-добре представяща се валута спрямо еврото сред 24-те валути в нововъзникващите пазари. Тя е отбелязала съвсем леки колебания, докато руската рубла е отслабнала с 12%, а бразилският реал – с 15.2 на сто.
Производителността на труда в Полша се е увеличила между 2009 и 2012 г. най-много в сравнение с другите 34 държави, които Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) проследява. Въпреки това заплатите са едва една трета от сумата, която получават служителите в съседна Германия например. Именно това привлича чуждестранните инвеститори, коментира Bloomberg. Amazon, която е третата по големина световна компания за електронна търговия, заяви през октомври, че ще наеме 6000 постоянни работници в нови логистични центрове в Полша, за да осигури капацитет за експанзия в Източна Европа. Друга компания – International Business Machines - e отворила център в южния град Катовице през 2013 г., който ще осигури 1600 работни места следващата година. Procter & Gamble пък ще направи своя хъб за логистика и планиране във Варшава с персонал от 500 души.

Пътна инфраструктура
Притокът на европейски пари помогна на премиера Доналд Туск почти да утрои мрежата от магистрали в страната, откакто пое властта през 2007 г. Туск е най-дълго управляващият министър-председател в Полша от падането на комунизма през 1989 г. Неговият кабинет беше първият в Източна Европа, който беше преизбран за два последователни мандата.
Подобрената пътна инфраструктура помогна на Полша за представянето й в класацията, като е допринесла за намаляване на разходите за транспорт. Конкретно по този показател Полша е на второ място в региона, изпреварена от Турция. Що се отнася до разходи за труд и консумативи, Полша заема трето място след Казахстан и Русия.
С население от 38.5 милиона души – почти колкото Чехия, Унгария и Румъния, взети заедно – Полша оглавява класацията и за потенциални потребители. Този показател включва още и фактори като размер на средната класа и потребление на домакинствата.
Бюрокрация
Същевременно обаче Полша е на дъното на класацията по разходи и време за създаване на бизнес. Тя е паднала надолу с шест места от 2012 г. и в глобалната класация е наравно с Италия, изпреварена от Люксембург, Португалия, Ирландия, Чили и Нова Зеландия. "Бюрокрацията и сложната законова система продължават да са основните проблеми", казва Риуалд. "Инвеститорите са особено притеснени заради протяжните законови процедури и известното ниво на произвол, когато съдиите тълкуват някои закони", допълва той.
Факторите за успеха
Bloomberg съставя класацията си на базата на няколко фактора – степен на икономическа интеграция, разходи за основаване на компания, разходи за труд и консумативи, както и транспортни разходи. Други фактори включват други по-особени разходи, като например имотни права, корупция и готовност на местното потребление.
На глобално ниво Bloomberg отбелязва, че страните от БРИК (Бразилия, Русия, Индия, Китай) като цяло са подобрили позициите си тази година. Бразилия скача от 61-во на 38-мо място, Русия – от 56-о на 44-то, Индия – от 54-то на 48-мо. Китай обаче продължава да пада надолу – от 19-а позиция през първата година на класацията на 28-ма позиция днес. Това се дължи до голяма степен на слабото й представяне именно по показателя за трудно предвидимите разходи, като корупция например.
Bloomberg обяснява доброто представяне на Канада с активното потребление, а падането надолу с едно място на САЩ – със сравнително голямото увеличение на разходите за създаване на бизнес.