Няма данни изчезналият самолет да е летял часове след като загубил връзка

Властите в Малайзия заявиха, че няма доказателства изчезналият преди почти шест дни самолет да е "летял часове" след като е загубил връзка с контролните кули и е продължил да изпраща технически данни, съобщи агенция "Ройтерс".
Според "Уол Стрийт Джърнъл", участващите в търсенето американси специалисти и служители на органите за национална сигурност вярват, че самолетът е летял общо пет часа. Това се основава на данните, генерирани и изпращани от двигателите на самолета като част от стандартна програма за наблюдение на полетите.
"Тези твърдения са неточни", коментира Министърт на транспорта на Малайзия Хишамудин Хюсеин. "Последните данни са изпратени от самолета в 01:07 часа (местно време), и според тях всичко е наред".
"Боинг" и "Ролс Ройс" (фирмата-производител на двигателите) не коментират темата.
По-рано "Ройтерс" съобщи, че изпращането на технически данни от самолета е прекъснало след загубата на връзката с наземния контрол.
Полет МН370 на "Malasia Airlines" с 239 души на борда изчезна от екраните на контрола на полетите през нощта в събота, по-малко от час след като излетя от Коала Лампур за Пекин. Няма данни за лошо време или механични проблеми.
Това е една от най-странните мистерии в историята на съвременната авиация – няма следи от самолета, а флотът и военните самолети, участващи в търсенето, не са намерели и останки от него.
"Учудващо е, че с цялата сателитна и телекомуникационна техника на борда, самолетът просто така е изчезнал," коментира Тони Тайлър, председател на Международната асоциация за въздушен транспорт. "Естествено е да мислим как да избегнем повторение на този сценарий… не бих се учудил ако техниката за това вече съществува, но просто не се ползва".
МН370 е засечен за последен път от радар на гражданската авиация докато самолетът летял на североизток над Тайландския залив.
В сряда представител на ВВС на Малайзия съобщи, че военен радар е засякъл обект, който би могъл да бъде самолетът, на юг от остров Пукет, на стотици километи на запад от последното му известно местоположение. Тази информация обаче не е потвърдена.
Издирването покрива площ от около 93 000 квадратни километра.
По думите на Хишамудин, приоритет се дава на Тайландския проток и близкото Южнокитайско море, където изчезва смаолетът. САЩ ще изпрати най-добрият морски разузнавателен самолет P8P "Посейдон", който да подпомогне търсенето.
На шестия ден от издирването самолети са проучили зоните в които китайски сателитни снимки показват възможни останки, но не са намерени следи от самолета. Хишамудин твърди, че снимките са предоставени "случайно".
"Китайското правителство никога не е позволявало качването им на сайта," каза той. "Няма потвърдена връзка между снимките и самолета."
Китай притиска Малайзия да засилва търсенето. Приблизително две трети от хората на борда на изгубения самолет са китайци. Китайският премиер Ли Кекиан заяви, че Малайзия трябва да координира търсенето си с Китай, а председателят на китайската асоциация за гражданска авиация изиска повече информация от Малайзия.
Ако засеченият от военния радар обект наистина е изгубеният самолет, то той е летял 45 минути и е загубил около 1500 метра височина от последния си контакт с радара на гражданската авиация над Тайландския залив.
Това би означавало, че самолетът е направил рязък завой на запад от курса си и е летял стотици километри над Малайския полуостров до остров Пукет.
Индонезия и Тайланд заявяват, че не са засекли неидентифицирани самолети ввъ въздушното си пространство. Малайзия поиска помощ от Индия при проследяването на самолета и Ню Делхи изпрати самолети от бреговата охрана, които да вземат участие в търсенето.
САЩ също осигурява техническа помощ на Малайзия. Американски експерти са разгледали данните от радарите и на военната, и на гражданската авиация и по тях изглежда, че самолетът е завил към Малайския полуостров. Това обаче са необработени данни и изводите от тях не са сигурни.
На този етап нито една от версиите за изчезването не е елиминирана. Полицията на Малайзия разследва пасажерите на борда, като се работи по версии за отвличане, саботаж и технически проблеми. Двама от пасажерите са имали фалшиви паспорти, но изглежда целта им е била нелегала емиграция на запад.