Издирването на малайзийския самолет ще е най-скъпото в авиационната история

Издирването на малайзийския самолет ще е най-скъпото в авиационната история

Австралийският HMAS Success зарежда малайзийски кораб в хода на операцията по издирването на изчезналия самолет
Reuters
Австралийският HMAS Success зарежда малайзийски кораб в хода на операцията по издирването на изчезналия самолет
Издирването на изчезналия преди месец самолет на Malaysian Airlines е на път да струва стотици милиони долари и така да се превърне в най-скъпото в историята на авиацията, пише агенция "Ройтерс". 26 държави участват в различните етапи на мащабната международна операция със свои самолети, кораби, подводници и сателити.
Според изчисления на агенцията 30 дни след фаталното излитане на полет MH370 Австралия, Китай, САЩ и Виетнам вече са изхарчили най-малко 44 млн. долара (32 млн. евро) за разгръщането на военни кораби и самолети в Индийския океан и Южнокитайско море. За сметката са използвани статистики на военните за цените на определени продукти, оценки на военни анализатори и данни на Пентагона.
Тази сума не включва нито разходите на останалите страни, сред които Великобритания, Франция, Нова Зеландия и Южна Корея, нито редица други пера като тези за докарването и настаняването на стотици специалисти и за анализи на разузнавателни данни от цял свят.
Дори и без тях едномесечните разходи по издирването на малайзийския самолет се равняват на официалните данни за похарченото за няколкомесечните операции, извършени в период от две години след катастрофата на полет AF447 на Air France, който се разби в Атлантическия океан през 2009 г. И както според експерти реалната цена на намирането на френския самолет може да е три или четири пъти по-висока, така и сметката за настоящата мащабна операция се очаква да достигне стотици милиони долари.
E-7A Wedgetail на австралийските военновъздушни сили (RAAF) - местният АУАКС (AWACS - букв. "система за въздушно предупреждение и управление") на международното летище в Пърт. На заден план са два американски P-8A Poseidon.
Reuters
E-7A Wedgetail на австралийските военновъздушни сили (RAAF) - местният АУАКС (AWACS - букв. "система за въздушно предупреждение и управление") на международното летище в Пърт. На заден план са два американски P-8A Poseidon.
Според малайзийски правителствен източник общата сума за откриването на MH370 ще бъде най-малко два пъти по-висока от тази за намирането на черната кутия на AF447.
И австралийският премиер Тони Абът, чиято страна води издирването, и малайзийският му колега Наджиб Разак нееднократно заявиха, че цената не е нещо, което може да ги спре. Все пак Абът намекна, че в някакъв момент Канбера, която понася най-големия дял от разходите, ще потърси компенсация.
"В някакъв момент ще трябва да има някакво пресмятане, но въпреки всичко ние сме щастливи да помогнем с толкова, с колкото можем, на всички страни, които участват в това", каза премиерът миналата седмица.
Половината от направените досега разходи са на гърба на Австралия, чиито кораби и самолети кръстосват океана вече три седмици. Само танкерът й за зареждане в морето HMAS Success струва около 550 000 австралийски долара (513 000 американски долара) на ден.
"Търсенето струва на австралийските военни сили (ADF) най-малко 800 000 австралийски долара (747 000 долара) дневно, а е възможно и да е много повече", смята Ким Бергман, редактор на военното издание Asia-Pacific Defence Reporter и бивш правителствен съветник по отбраната. "И докато на фона на годишния бюджет от 5 млрд. австралийски долара (4.7 млрд. долара) това не изглежда чак толкова много, ако продължи така още дълго време, други дейности ще бъдат подложени на натиск да пестят разходи", продължава експертът.
Специализираният подводен радиолокатор TPL-25 е спуснат от австралийския военен кораб Ocean Shield в търсене на черната кутия от малайзийския самолет
Reuters
Специализираният подводен радиолокатор TPL-25 е спуснат от австралийския военен кораб Ocean Shield в търсене на черната кутия от малайзийския самолет
Другите две държави с големи харчове са Китай и САЩ. Пекин отказва да коментира разходите си и само обещава търсенето да продължи, "докато има и капчица надежда". Китай е използвал досега общо 18 кораба, 8 хеликоптера и три самолета. През последните три седмици два китайски военнотранспортни самолета Ил-76 правят редовни курсове от главната база на австралийските военновъздушни сили в близост до Пърт.
Според Global Times, влиятелен таблоид, издаван от вестника на управляващата комунистическа партия People's Daily, само полетът на Ил-76 струва 10 000 долара на час. Разходът за всеки от китайските военни кораби е най-малко 100 000 долара на ден, а може би и повече, пише изданието.
Миналата седмица от Пентагона обявиха, че вече са вложили над 3.3 млн. долара в търсенето на самолета и че смятат да удвоят първоначално планирания бюджет от 4 млн. долара. Освен разузнавателните самолети Boeing P-8 Poseidon американският военноморски флот играе ключова роля в операцията чрез високотехнологичното си оборудване за търсене на черни кутии под водата. САЩ изпратиха и двата си специализирани подводни радиолокатора (Towed Pinger Locator), както и подводен дрон Bluefin-21.
Първоначалните издирвателни действия на Виетнам в Южнокитайско море бяха оценени от местните медии на 8 млн. долара – число, което не е потвърдено от официални източници.