Гигантски батерии могат да решат проблемите на електрическите мрежи

В град близо до Лондон е инсталирана най-голямата батерия в света, разказва "Ройтерс". Тя е разположена в град Лейтън Бъзърд.
Огромната батерия е проект на "Юнайтид кингдъм пауър нетуъркс", фирмата - собственик на голяма част от електрическата мрежа на югоизточна Англия. Целта на проекта е да захранва града в моментите на най-голямо натоварване.
Инсталацията се състои от общо 240 тона литиево-йонни батерии, поставени в специална сграда с постоянна темепратура от 23 градуса. Тя ще започне да работи през септември.
След като бъде пусната в действие, "батерията" ще може да осигури около 10 мегаватчаса енергия с мощност до 6 мегавата, което може да захрани приблизително 6000 домакинства.
Целта на проекта е да се изпробва дали е технически възможно и рентабилно да се ползват батерии за подкрепяне на електрическата мрежа при високо натоварване, които да заместят подстанциите и надземните кабели.
Калифорния, Германия, Италия и Китай имат планове за изпробване на подобни "батерии". Смята се, че те могат да бъдат добавени и към системите за добив на електроенергия от слънце и вятър там, където не може да бъде изградена друга инфраструктура.
Причината за изпробване на такива методи е, че електроенергията не може да бъда съхранявана за разлика от повечето енергоизточници – необходимо е във всяка секунда генераторите да произвеждат поне толкова електричество, отколкото се нуждаят потребителите.
По тази причина на производителите на електричество се налага да събират потребителите на групи и да разполагат със значително повече мощности, отколкото са им необходими през повечето време.
Поради заложените от правителствата цели за увеличаване на дела на зелената енергия обаче този модел вече няма да е достатъчно ефективен, а замяната на традиционните автомобили и камиони с електрически ще доведе до значителни увеличения в потреблението.
Въвеждането на все повече вятърни и соларни мощности обаче води до нестабилност на мрежата, понеже те не произвеждат електричество постоянно. Вследствие на това ще става все по-трудно да се реагира в ситуации на пиково потребление и решението на този проблеми може би ще бъде намерено в огромни "батерии" подобно на тази, инсталирана в Лейтън Бъзърд.
Алтернативен подход е слагането на "умни електромери" в домакинствата, които да позволяват прогнозиране на потреблението въз основа на данни за моделите на употреба на електроенергия през различните часове на деня.
Анализаторите обаче са на мнение, че въвеждането на повече методи за съхранение, които да поемат "излишната" електроенергия и да я отдават, когато е необходимо, е за предпочитане. Един начин това да се случва е, като се ползва електричеството за издигане на вода нависоко и прекарването ѝ през генератори-турбини, когато е необходим повече ток.
Проблемът с този подход обаче е, че мощностите са много скъпи и трудно се намира подходящ терен. Обратно, батериите могат да бъдат инсталирани навсякъде, а размерът им отговаря на нуждите на населеното място, където са поставени.
Те обаче все още са доста скъпи. Повечето фирми са на мнение, че старите походи за уравновесяване на електрическата мрежа са по-евтини. Стойността на батерията, инсталирана в Лейтън Бъзърд, е 18 милиона долара, което е почти два пъти по-скъпо от стандартния метод с подстанции.
В бъдеще вероятно батериите ще стават по-евтини. "Батерийните центрове" могат да се издържат, като предлагат услуги като бързо предоставяне на големи количества електроенергия и регулиране на напрежението на мрежата.
Пред това допълнително финансиране обаче има регулативни пречки, понеже съхраняването на електроенергия се смята за метод на създаване на ток, а електроразпределителните компании в повечето държави нямат право да притежават генератори.