Китай планира да изгради железопътна линия до САЩ

Китай обмисля строежа на високоскоростна влакова линия, която да свърже Пекин със САЩ, съобщи британския "Гардиън", позовавайки се на "Пекин Таймс". Планът е да се построи жп-линия, която започва от североизточен Китай, преминава през Сибир, влиза в тунел под Тихия океан, който излиза отново на сушата в Аляска или Канада, а оттам продължава към САЩ.
Прекосяването на Беринговия проток между Русия и Аляска ще изисква построяването на около 200 километра подводен тунел според експертът по железопътните връзки в Китайската инженерна академия Уан Мешну. "В момента водим преговори. Русия обмисля такава жп-линия от много години", заяви Уан.
Проектът, познат като "Линията Китай-Русия-Канада-Америка" – е с обща дължина от около 13 000 километра, или с 3000 километра повече Транссибирската железница, която в момента е най-дългата в света. Пътуване по цялата ѝ дължина би трябвало отнема около два дни при средна скорост от около 350 километра в час.
Проектът буди съмнения у доста експерти. Не е известно дали китайското правителство вече се е консултирало с Русия, САЩ или Канада. Изграждането на тунел под Беринговия проток ще бъде ненадминато инженерно постижение – това би бил най-големият подводен тунел в света, четири пъти по-дълъг от тунела под Ламанша.
Според "Чайна Дейли", технологията за изграждането на такъв тунел вече съществува и ще бъде използвана за изграждането на високоскоростна железница между югоизточната провинция Фуджиян и Тайван. "Проектът ще бъде финансиран и изграден от Китай", пише вестникът. "Подробностите по него се още се уточняват".
"Пекин Таймс" посочва линията Китай-САЩ като един от четирите китайски проекта за изграждане на високоскоростни международни железници, които са в етап на разработка. Първият е линия, която започва в Лондон, минава през Париж, Берлин, Варшава, Киев и Москва и се разделя на две, като единият ѝ лъч се насочва към Китай през Казахстан, а другият през Сибир. Втората железница ще с започва от западния китайски град Урумчи и ще стига до Германия, минавайки през Казахстан, Узбекистан, Туркменистан, Иран и Турция. Третата линия ще свързва югоизточния град Кунмин със Сингапур.