"Калашников" с ново лого и амбиции да превземе световния пазар

В опит да намали загубите си от последната година, руският производител на оръжие "Калашников" пусна нов бранд и разкри нова маркетингова стратегия, съобщи The Moskow Times.
Слабите поръчки от руската армия и засилената вътрешна конкуренция през последните години принудиха "Калашников" да търси чуждестранни клиенти или да закрива фабрики и да уволнява служители.
Осемдесет процента от частните поръчки на фирмата са за износ, а според подписан миналата година договор тя щеше изнесе 200 000 оръжия за САЩ. В момента "Калашников" произвежда около 150 000 оръжия за частни клиенти годишно.
На тези планове обаче беше сложен край това лято, след като САЩ наложи санкции върху фирмата заради политиката на Кремъл в украинската криза. Разрастването на американския пазар беше спряно, а ембаргото за внос на оръжия, въведено през юли от ЕС отряза достъпа на компанията и до европейския пазар.
В опит да намери повече клиенти, фирмата разкри нови лога за продуктите си – "Калашников" за военната си продукция, "Байкал" за ловните пушки и "Ижмаш" за спорното си оръжие, като под тези имена те ще се продават на нови пазари в Южна Америка, Азия и Африка.

Ребрандирането ще играе ключова роля в плана на "Калашников", който предполага увеличение на производството до 300 000 оръжия на година и скок на печалбите. Фирмата си е поставила за цел да стане най-популярния производител на оръжие в света до 2020 г.
През 2014 г. фирмата успя да излезе на печалба след продажбата на над 140 000 оръжия по целия свят, но през 2013 г. тя бе на загуба с 31 милиона долара.
Новият имидж на фирмата ще струва 375 000 долара и е центриран около характерния за АК-47 извит пълнител.
Ръководителят на фирмата Алексей Криворучко съобщи на пресконференция, че основният проблем пред "Калашников" са остарелите производствени мощности. "Цялостната ни инвестиционна програма е на стойност 85 милиона долара", каза той. "До 2020 г. ще увеличим два пъти производствения си капацитет", или до 300 000 оръжия на година.
Видеото, показано на представянето на новите лога на фирмата набляга на историята на руското оръжейно производство, както и на "заплашително" разширяване на НАТО към границите на Русия и показва ефективността и на бойнотои, и на спортното оръжие, произвеждано от "Калашников".
"Калашников е бил изобретен за народа, в името на народа", заяви Криворучко на края на презентацията си.
Не е ясно дали обаче фирмата ще се възстанови от щетите, нанесени й от санкциите на Запада. "Калашников" има 95% пазарен дял в Русия, но вътрешният пазар е много малък, тъй като руснаците нямат право да носят бойно оръжие без разрешително.
Не се съобщава колко точно е загубила компанията заради санкциите, но според Криворучко тази година в САЩ са били продадени едва 40 000 оръжия, а доскоро на американския пазар е била продавана по-голямата част от ловното оръжие.

Въпреки това ръководството на компанията е оптимистично настроено към разрастването си на външни пазари. Според тях американските и европейските пазари се заместват от други – например Малайзия и Тайланд, с които "Калашников" е сключила споразумение преди седмица.
The Moskow Times пише, че фирмата среща трудности при спечелването на договори за доставки на въоръжение за руската армия, от която са и основните й поръчки. Според цитиран от изданието анализатор ключово за бъдещето на "Калашников" е производството на ракети – ако високоточните ракети, произвеждани в Тула не бъдат приети добре на световния пазар и от руската армия, то фирмата ще понесе тежки загуби.
В момента "Калашников" се бори и за спечелването на огромен договор за създаване на стандартизирано въоръжение и екипировка за руската армия, част от програмата за модернизиране на въоръжените сили на правителството.