Никарагуа направи първа копка на канал, конкурентен на Панамския

Никарагуа направи първа копка на канал, конкурентен на Панамския

Ако каналът наистина се появи, с него Китай може да получи солидно присъствие в район, традиционно доминиран от САЩ.
Reuters
Ако каналът наистина се появи, с него Китай може да получи солидно присъствие в район, традиционно доминиран от САЩ.
Никарагуа обяви в понеделник началото на строителните работи по канал за преминаване на кораби между Атлантическия и Тихия океан, който би трябвало да е готов към 2020г.
Гигантският проект се подкрепя от Китай и има за цел да конкурира Панамския канал, където разширяването на капацитета върви бавно. Новото съоръжение е оценено на около 50 милиарда долара и ще помогне на една от най-бедните държави в Латинска Америка. Само Хаити е по-бедна в района, а проектът струва колкото 4 годишни БВП на Никарагуа.
Инициативата, обявена преди година, все се посреща скептично, най-вече заради липсата на отговори по много въпроси - откъде ще дойдат парите, колко земи ще трябва да се експроприират и какъв ще е ефектът за езерото Никарагуа, третото по големина в Латинска Америка.
Церемонията в понеделник имаше по-скоро символично значение, тъй като е за изграждането на път, по който да се доставя строителната техника за изграждане на пристанището на тихоокеанския бряг.
Каналът трябва да е дълъг 278 километра, а дейността му може да увеличи 10 пъти годишния ръст на БВП на Никарагуа.
Строителството е поверено на базираната в Хонконг Nicaragua Canal Development Investment Co Ltd (HKND Group), контролирана от малко известния Ван Дзин, китайски телеком магнат със солидни връзки с политическото ръководство в Пекин.
Сега Дзин твърди, че първоначалният технически проект и екооценката за канала ще бъдат представени до пролетта на 2015г., а изкопните работи ще започнат през есента. Към края на следващата година трябва да е приключил и конкурсът за шлюзовете.